Jesse Virtanen firade 100 mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-02-04
Eftersnack
Jesse Virtanen dominerar Färjestads backsida på alla möjliga sätt. Mot Oskarshamn spelade han nästan 25 minuter och gjorde sin 100:e poäng i FBK-tröjan.
– Det visste jag inte, det hjälper att spela i ett bra lag med skickliga spelare, säger Jesse.

Färjestad mötte Oskarshamn på bortaplan i tisdags och då var taktiken klar inför kvällens möte i Karlstad.
– Exakt, vi spelade bra i tisdags och visste före matchen hur de vill spela och hur vill vi spela, säger Jesse Virtanen.
– Starten på matchen var bra idag, vi gjorde mål i powerplay, vilket också är bra.
Per Åslunds 1-0 i första perioden byttes till en 1-2-ledning för Oskarshamn i den andra.
– De fick ett par turmål där, tycker Jesse.
– Vi kom tillbaka i tredje och ville verkligen vinna idag, jag är glad över två poäng.

Oskarshamn spelar inte med samma styrspel som de flesta andra lah i SHL.
– De spelar bra, jobbade hårt och spelade enkel hockey. De har många stora amerikanska/kanadensiska spelare som spelar tufft och tacklas mycket, det är deras spelstil, tycker FBK-backen.
I den tredje perioden spelade de länge effektivt på sin 2-1-ledning.
– Alltid svårt att försvara enmålsledning, det kan vara svårt med två mål också, tycker Jesse.
Jacob Peterson kvitterade till 2-2 och sen avgjorde Olle Lycksell i förlängningen till en 3-2-seger för FBK.

Det var femte raka segern, ni har tagit 13 av 15 poäng.

– Nu ska vi ta sjätte raka och ta lite ledigt några dagar, skrattar 29-åringen som spelade 24:57 minuter mot Oskarshamn, överlägset mest av alla utespelare på isen.

Du gjorde din 100:e poäng i FBK idag.

– Det visste jag inte, säger han. Han fick en assist för passningen som ledde fram till Per Åslunds 1-0-mål.

100 poäng på 141 matcher i FBK är starka siffror för en back.

– Det hjälper att spela i ett bra lag med skickliga spelare, att få spela mycket i powerplay ger många poäng.

Du är en rätt så skicklig spelare själv också?

– Kanske det med, skrattar han. – Bara att fortsätta på den vägen!

Webredakt Hans-Göran Bäckström