Jakobssons solomål satte spiken i kistan
Publicerad: 2020-10-17
Eftersnack
Färjestad ville mest och krigade bäst när man mötte Frölunda på hemmaplan. Och man gjorde det viktigaste av allt, målen.
– En sjuk krigarinsats, vår bästa match över sextio minuter, säger 3-0-målskytten Carl Jakobsson.

Vilken match de gjorde, 20-åringarna Carl Jakobsson och Oskar Bäck. Båda gjorde mål vid 3-0-segern mot Frölunda.
Skönt för både egen del och laget? – Mest skönt för laget, vi gör en otroligt bra insats över sextio minuter, det har vi inte gjort tidigare, säger Carl Jakobsson.

Att möta serieledarna, inför kvällens omgång, och ärkerivalen Frölunda var inget som skrämde, trots Färjestads formsvaga inledning på säsongen. Snarare tvärtom, Färjestad ville mest och vann rättvist.
– Frölunda hemma en lördag är alltid bra, men helst med publik bara, ler Carl.
Formationen med Carl, Oskar Bäck och Pontus Widerström har de senaste matcherna varit lagets bästa. Man har skapat en hel del men haft dålig utdelning.
– Ja, det har studsat emot lite, tagit på ben och knäskydd, säger han.

Carl stod för framspelningen till Bäcks 1-0-mål.
– Ett otroligt dåligt pass till Oskar, pucken studsade ändå fram och han satte den ju i krysset, skrattar han skämtsamt.
Mellan benen på målvakten stämde bättre med verkligheten.

Sen gjorde 20-åringen själv 3-0 och spikade slutresultatet. Berätta om målet.
– Vi har snackat om att vi alla ska bli mer aggressiva och när deras forward ska spela upp till backen så gick jag mot honom. När pucken studsade över hans klubba tänkta jag bara att jag borde vara snabbare än backen, minns han.
– Försökte lägga in pucken lite inåt för att få iväg backen, den gick in mellan benen på målvakten.
Och det kunde ha blivit fler mål ikväll från Carls klubba.
– Jag var ren framför mål redan i första bytet, blev lite förvånad att Oskar fick fram pucken och den ska jag ju bara sätta, suckar han.
– Men nu vann vi med 3-0 så då ska man kanske inte klaga.

Vad gjorde ni som var mycket bättre idag, tycker du?
– Vi är mer aggressiva i egen zon, tar ner spelet till dom, anfall är bästa försvar, säger FBK-forwarden.
– På slutet är det en sjuk krigarinsats, alla täcker skott, en riktigt, riktigt skön vinst. Vår bästa match hittills över sextio minuter!