"Lilliz" leder poängligan i SHL
Publicerad: 2019-11-02
Eftersnack
Efter ett mål och två assistpoäng är Färjestads minilirare störst i hela SHL. Marcus Nilsson leder poängligan med sina 20 poäng (5 mål och 15 assist) på 16 matcher.
– Inget jag hade trott på inför säsongen men har fått mycket förtroende och känner mig rappare och starkare, säger "Lilliz".

– En stabil och bra match, vår stabilaste match på bra länge, säger Marcus "Lilliz" Nilsson efter 4-1-segern mot Djurgården.
– Vi hade hela matchen under kontroll och skapade väldigt mycket lägen. Skönt att studsa tillbaka från i torsdags, det var en riktig skitmatch (2-5 borta mot Örebro).

"Lilliz" är ett spelgeni med en magisk förmåga att hitta svåra och öppnande passningar, som vid 2-0-målet i numerärt överläge. Passningen kom perfekt till Michael Lindqvist och 2-0 var ett faktum. Passningen till "Linkan", det är en riktig "patentare", vi har sett den många gånger förr?
– Det var meningen att passa upp till Blum men så öppnade det upp sig till "Linkan" och när man passar till honom i den positionen så brukar det smälla, han har ett fantastiskt skott, säger "Lilliz".
– Viktigt att få till det i powerplay idag, vi har inte fått utdelning på ett tag.

Några minuter senare bjöd Lindqvist tillbaka när han i friläge spelade snett bakåt till "Lilliz" som hade öppet mål.
– Det var bra av "Gurra" (Gustav Rydahl) som kollade upp perfekt i mitten och spelade upp pucken och "Linkan" kunde komma fri.
Trodde du att "Linkan" skulle passa i friläge?
– Trodde nog att han skulle gå på avslut själv, ler han.
– Men "Linkan" är en fantastisk målskytt och han är även en riktigt bra framspelare, har ett riktigt bra spelsinne.

Färjestad är seriens bästa lag i powerplay, varför?
– Vi spelar oftast på situationerna, vi har inget bestämt vad vi ska göra, ser lite hur dom går mot oss, säger den tekniske 28-åringen som styr spelet med en man mer.
– Idag tog vi lite mer backskott, det blir lite klurigare för dem.
– Vi har ett hot överallt i PP, inte bara ett sätt att avsluta.

Efter ett mål och två passningspoäng mot Djurgården, totalt 20 poäng (5 mål och 15 assist), leder du hela SHL´s poängliga?
– Inget jag hade trott på inför säsongen, ville bara göra en bättre säsong än vad jag gjort tidigare Jag tycker att jag spelat mycket bättre både med och utan puck. Har fått mycket förtroende och känner mig rappare och starkare, säger "Lilliz" som är en av seriens absolut kortaste spelare (171 cm) men också en av de mest spelskickliga.
– Självförtroende är mycket i hockey, man vågar göra mer och det är min styrka att vara kreativ.

Ni ligger fyra poäng bakom serieledarna Örebro nu inför landslagsuppehållet.
– Ja, vi har ett lag som ska vara i toppen och det var skönt med en seger in i uppehållet.