Nygård spräckte äntligen målnollan
Publicerad: 2020-11-21
Eftersnack
Senast Joakim Nygård spelade i Färjestad var han lagets målkung med 21 fullträffar. I år har det varit trögare, mycket pga fingerskadan. Mot HV71 kom första målet för säsongen och det var efterlängtat.
– Förhoppningsvis blir det en boost, jag vill ju göra mål och bidra, säger Nygård.

Det var en typisk SHL-match i gråa november mellan Färjestad och HV71. Inte en typisk match mellan FBK-HV, för det var inga tuffa tacklingar, inga känslor förrän i slutminuten och ovanligt slätstruket spel.
– Jag tycker ändå att vi kommer ut bra, håller i pucken och skapar en del bra chanser, säger Joakim Nygård.
– Sen tar de över i andra ända till Ejdsells mål egentligen.
Hårdskjutande Victor Ejdsell fick lossa kanonen och kvitterade till 1-1 efter 14:56 i mittperioden.
– Sen får vi kanske lite orättvist in 2-1 där innan paus, ler han lite snett.
Målet slog han in själv, nära mål efter ett förnämligt pass från Per Åslund som passade bakom sin egen rygg och ställde HV-försvaret totalt.
– Bra pass från "Åsa", så bara att stänka dit den. Vi snackade om den varianten, att vi skulle hitta den ytan i mitten, men han gör en lite snyggare variant än det var sagt, mellan benen, ler han.

Skönt att äntligen spräcka målnollan?

– Ja, jo, verkligen, förhoppningsvis blir det en boost, jag vill ju göra mål och bidra.
Målet kom i hans 9:e match för säsongen och var efterlängtat. Senast Nygård spelade i FBK, säsongen 2018/2019 gjorde han 21 mål och var lagets målkung.

– Sen tycker jag att vi har bra kontroll där i tredje men tar en utvisning som de gör mål på och det blir onödigt spännande.
HV reducerade till 3-2 och jagade ursinnigt en kvittering med minuten kvar. Och man fick in pucken med 0.2 sekunder kvar av matchen men målet dömdes bort då HV´s Christian Sandberg slog lite väl hårt på FBK-målvakten Henrik Haukelands benskydd innan pucken slank in.

Vad säger du om det bortdömda målet?

– Jag vet inte riktigt vad man ska säga, man kan säga vad man vill om regelboken och nu gick det vår väg. Reglerna är satta och är till för att följas och förhoppningsvis gjorde de rätt, säger FBK-forwarden.

En ovanligt snäll match mot HV?

– Svår match, kändes lite avslaget, en konstig match att spela, tycker 27-åringen.

vad säger du om din egen säsong?

– Har haft det rätt tufft, det har inte riktigt gått min väg, erkänner han.
– Jag har spelat dåligt, helt enkelt, men det har känts lite bättre på slutet mot Djurgården och idag, vinner lite mer puckar och vågar hålla i den lite mer, förhoppningsvis kan jag bygga på det här. Det känns som att det är på rätt väg.

Du har blivit pappa, hur är det?

– När man kommer hem så släpper man hockeyn och när man är här är man påslagen, det har hjälpt rätt mycket när det gått lite trögt.

Har du hört nåt från Edmonton när du ska tillbaka till NHL?

– Ne, faktiskt inte, men det är sagt att jag ska vara här tills det drar igång, säger Nygård.
– Men man vet aldrig, de kan ringa och det kan gå fort även om de sagt att de ska försöka säga till i så god tid som möjligt.