FBK nollade Frölunda i kämpamatch
Publicerad: 2020-10-17
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 3-0 (1-0, 0-0, 2-0). Oj vilken kämpaseger Färjestad tog mot Frölunda. Efter säsongens bästa insats vann man närkamper, offrade sig hänsynslöst och jobbade ihop som ett lag. Oskar Bäck, Michael Lindqvist och Carl Jakobsson var målskyttar när Arvid Holm höll sin första nolla för säsongen.

Första perioden

Ett laddat Färjestad inledde väldigt bra, Carl Jakobsson fick fritt när målet redan innan en minut men Frölundas Johan Mattsson räddade.
Kort efter drog gästerna på sig en utvisning och Per Åslund hade bästa läget men pucken smet utanför via ribban.
Hemmalaget fortsatte att rada upp chanser men varken Michael lindqvist eller Gustav Rydahl fick in pucken. Den sistnämnde drog på sig en tvåa och gästerna fick chansen i powerplay men Arvid Holm i FBK-kassen höll tätt.
Efter 10:16 kom ledningsmålet för FBK när Carl Jakobsson jobbade åt sig pucken i vänsterhörnet och spelade in mot Oskar Bäck framför mål. Efter en studs på en skridsko hamnade pucken perfekt på Bäcks klubblad och han fick in pucken mellan benen på Frölundakeepern.

Andra halvan av perioden präglades av en enorm kamp och det var ganska jämnt både spel- och chansmässigt.
1-0 i paus kändes rättvist efter 10-4 i skott.

Andra perioden

Perioden präglades av tätt och tufft spel, det blev också grinigt allt eftersom med flera dubbelutvisningar. Frölunda hade några riktigt långa anfall där de belägrade FBK´s försvarszon. De hann byta spelare medan hemmalaget inte kunde få in några fräschare spelare. FBK-spelarna offrade sig dock hänsynslöst och täckte massvis med skott.

I mitten av perioden hade FBK några fina möjligheter att öka på sin ledning men Frölundamålvakten höll tätt.
I den andra änden av isen fick också hemmamålvakten visa sin skicklighet för Frölunda låg på för en kvittering men det var fortsatt 1-0-ledning efter två perioders spel.

Tredje perioden

FBK fick en drömstart då 2-0 kom redan efter 34 sekunder. Och det var #34 som gjorde det helt på egen hand, Michael Lindqist åkte in i anfallszonen, fintade bort backen och pricksköt in pucken vid vänsterstolpen. Ett klassmål!
Frölunda försökte och försökte men hade svårt att ta sig på insidan om hemmaspelarna, att komma in på mål.
Mitt i bortapressen lyfte FBK ut en puck i mittzonen som Carl Jakobsson hann först på. Jakobsson lurade sin back och sköt ett lurigt skott efter isen och pucken smet in i mål. 3-0 efter ett nytt klassmål!
Ett frustrerat Frölunda fortsatte gasa på framåt och FBK fick slå ifrån sig. Något man gjorde effektivt för tiden rann iväg för Göteborgarna och FBK tog en stark 3-0-seger!

Segern vanns med ett enormt stort hjärta och stenhårt arbete av hela FBL-laget. En otrolig offervilja och Holm stod för en ny, grym insats i målet och höll sin första nolla för säsongen.