Daniel Viksten mot nytt poängrekord
Publicerad: 2021-01-02
Eftersnack
Daniel Viksten har varit en av Färjestads absolut bästa spelare hittills. Mot Skellefteå kom 13:e målet för säsongen och han är på god väg att slå sitt poängrekord från 2015/2016.
– Skönt att pucken gick in, säger Daniel efter 1-0-målet i Skellefteå.

Färjestad har varit lite upp och ner under hösten även om laget har en sakta stigande kurva sett till hela säsongen. En som däremot varit väldigt bra redan från premiären i september är Daniel Viksten. Den kvicke FBK-forwarden har funnit en ny dimension i sitt spel och är mer delaktig över hela isen.
– Ja, det har känts bra hela säsongen, intygar Daniel.
– Har känt mig lugnare med pucken och känner att jag kan "göra" min kille och ha pucken med mig.
Mot Skellefteå kom hans 13:e mål för säsongen.

Beskriv målet.

– Jag fick en fin passning från Ejdsell och såg att jag kunde "slå min gubbe" in mot mål, säger han.
– Skönt att pucken gick in.
Kvicke Viksten trampade retfullt enkelt runt Tuomas Kiiskinen på högerkanten och fick ett friläge där han lyfte in pucken vid första stolpen.
I förlängningen hade Viksten ett liknande läge som när han gjorde 1-0-målet.
– Ja, jag hade tänkt mig ett liknande avslut men backen slashade mig på benet så jag tappade balansen lite och fick inte iväg nåt bra skott, det tog på målvaktens axel, tror jag.

Den högerskjutande 31-åringen är nu uppe i 28 poäng, 13 mål och 15 assist, på 27 matcher. Över en poäng i snitt per match, alltså. Han är på god väg att slå sitt gamla poängrekord från säsongen 2015/2016 när han gjorde 37 poäng (17+20) i Örebro.
– Skönt att det trillar inte lite poäng, säger Daniel ödmjukt.

Du är på väg att göra karriärens bästa säsong?

– Ja, det känns så, jag är mer komplett som spelare.
Blixtrande skridskoåkning (fråga Kiiskinen!), kyla med pucken, hårdskjutande målskytt och ett fint spelsinne. Ihop med smart spel i alla spelformer har det gett ett välförtjänt förtroende från tränarna. Mot Skellefteå spelade han hela 22:08 minuter vilket är väldigt mycket för en forward, klart mest bland FBK-forwards ikväll.
Ihop med Jacob Peterson och Victor Ejdsell bildar han lagets poängstarkaste formation.
– Det känns bra, vi skapar mycket, säger han om sin kedja, även kallad "Arsenal-kedjan".

FBK´s kommunikatör Stefan Eriksson, som är ett stort Arsenalfan, myntade uttrycket då Viksten, Ejdsell och Peterson alla gillar Londonklubben skarpt.