Pennerborn: – Vi ger oss inte själva chansen!
Publicerad: 2021-10-16
Eftersnack
– Vi vet ju precis vad som väntar oss i Ängelholm, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.
– Jag tycker inte att vi ger oss själva chansen, vi är för odisciplinerade med alla utvisningar.

Färjestad fick det tufft från start i Ängelholm i mötet med Rögle. Hemmalaget gasade på och hade 3-1 efter första perioden.
– Vi vet ju precis vad som väntar oss i Ängelholm, har 1-1 på tavlan i mitten av perioden men drar på oss en skitutvisning och 2-1, suckar Johan Pennerborn.
– Sen gör de 3-1 på en omställning, de är betydligt bättre än oss i första, inget snack om det.
– Men vi pratade om att försöka att vara med långt in i matchen, reducerade till 3-2 men drar på oss en utvisning och 4-2, tufft för oss. Så sett tycker jag inte att vi ger oss själva chansen, vi är för odisciplinerade med alla utvisningar, säger han självkritiskt.

FBK har plockat in tvåmålsunderlägen flera gånger om i höst.
– Vi ville göra en sista push i tredje men drog på oss en femma. Då är det klart att det blir jobbigt, det blir en väldig obalans i laget där vi belastar spelarna väldigt snett.

Vad säger du om matchstraffet på Victor Ejdsell som, med ryggen mot motståndaren, åkte ut för en knätackling?
– Spontant kan jag tycka att fem minuter är tufft, det hade kanske räckt med en tvåa, säger FBK-tränaren.
– Men i det stora hela spelarde det ingen roll idag. Vi drog på oss för många utvisningar.
Finns det en risk för ytterligare avstängning på Ejdsell? – Det har jag inte hört nåt om, det kan jag aldrig tro, han står ju med ryggen emot, har ju inget uppsåt, tycker Pennerborn som även fick se Gustav Rydahl lämna isen i tredje perioden. "Gurra" blev liggande efter en tekning och höll om sitt vänstra ben. Han lämnade isen riktigt arg och kastade sin klubba hårt ut i spelargången.
– Jag tror att det var en slashing så jag hoppas att det gick bra, säger "Pennan".

FBK-målvakten Henrik Haukeland hade ingen lätt uppgift mellan stolparna. Röglespelarna fick öppna lägen.
– Jag håller med dig om "Hauke" som inte fick nån lätt match, de gjorde några riktigt bra hockeymål också.

Bristerna senaste matcherna har suttit i defensiven. Hur jobbar ni vidare med det inför match på torsdag hemma mot Örebro?
– Vi ska titta igenom vad vi gjort så här långt i defensiven, träna jäkligt bra till veckan med lite fokus på det, berättar "Pennan".
– Men idag var det inga skitmål som det var i torsdags mot Oskarshamn senast.