Bitter slut på säsongen
Publicerad: 2019-02-24
damkval
Det är svårt att hitta ett mer bittert sätt att tvingas avsluta sin säsong på än det Färjestad fick göra idag. Förlust i förlängningen i den tredje avgörande kvalmatchen betyder att säsongen är slut.
– Det känns bara tomt, säger lagkapten Julia Pettersson.

Stärkta av gårdagens match gick Färjestad in i denna den avgörande matchen med en skön känsla. Vinsten på lördagen stärkte och visade att man var mer än kapabla att kunna knipa även dagens match.

Den första perioden var jämn, men där Färjestad hade det mesta av spelet. Vhansmässigt var det ganska tunnsått, men de chanser som tillkom städades av framför de båda målen.
I den andra startade gästerna med att ta ledningen redan efter 1:15 i ett powerplay. Henrik Rehnberg i hemmabåset manade till lugn och att tjejerna skulle ha tålamod då det var mycket kvar att spela.

Perioden präglades, likt den första, av utvisningar och spelet blev stundtals ganska så sönderryckt. Efter 11:07 i den andra perioden kom så kvitteringen fullt rättvist. Clara Markebo petade in pucken vid en tilltrasslad situation framför Skellefteåmålet. Ett resultat som stod sig perioden ut.

Det var också en period som ju längre tiden led blev grinigare och tätare. Färjestadspelarna drev hårt på mål och krockade vid ett par tillfällen med Miranda Dahlgren i bortakassen. Irritation uppstod och det munhöggs ganska friskt innan signalen för periodvilan ljöd.

Det tredje perioden var de andra lik. Färjestad hade det mesta av spelet, och fick ett gyllene tillfälle att punktera matchen då man under matchens slutskede fick spela 5 mot 3. Dock var pucktempot alldeles för dåligt vilket gjorde försvarsarbetet enkelt för Skellefteå.

Det blev inga fler mål under de ordinarie minuterna utan matchen gick till förlängning. En förlängning där scenariot fortsatte, där hemmalaget pressade hårt och hade några fina möjligheter att avgöra. Det som avgjorde blev istället en olycklig icing från hemmalaget, där Skellefteå fick tekningen i offensiv zon. I eftermälet av tekningen kom så avgörandet efter 7:57 då Henriette Sletbak satte pucken i när och sköt sitt lag vidare i kvalspelet. För Färjestads del tog säsongen ett ytterst bittert slut.
– Det känns så tomt. Tycker att vi vat det bättre laget, men sätter man inte chanserna så kan det bli såhär. Jag tycker ändå att vi har gjort det bra, vilket jag också sa till tjejerna efteråt. Vi har gått på ganska kort om folk och de ska vara stolta över den resa vi gjort tillsammans, summerar tränare Henrik Rehnberg.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - SKELLEFTEÅ AIK

1-2 efter förlängning (0-0, 1-1, 0-0, 0-1)
Mål, FBK: Clara Markebo. SKE: Elin Lundqvist, Henriette Sletbak.
Skott: 47-22 (12-4, 17-9, 12-5, 6-4)
Utv, FBK: 5x2, SKE: 8x2.
Publik: 417