Wikstrand: – Två väldigt sköna poäng mot regerande mästarna!
Publicerad: 2021-09-11
Eftersnack
Det såg inte så ljust ut för Färjestad efter första perioden borta mot Växjö med 0-2 på tavlan.
– Trots 0-2 kändes det bra ändå, vi trodde på det vi ska göra, vi visar stor karaktär och moral i gruppen! säger lagkaptenen Mikael Wikstrand efter straffsegern med 4-3.

SHL-premiären Växjö-Färjestad blev en svängig match där hemmalaget gjorde 2-0.
– Första perioden var spelmässigt en bra period, de gör ett mål i tom kasse och ett riktigt skitmål i powerplay, tycker Mikael Wikstrand.
– Vi visade stor karaktär i andra perioden och fick in en balja. Vi trodde lite mer på det vi gjorde och fortsatte att "mölja" på dem. I tredje gör vi ett bra och ärligt försök och verkligen gnuggade på hela tiden. På det hela gör vi en bra match i premiären borta mot regerande mästarna.

Victor Ejdsell reducerade i andra perioden och Martin Johansson kvitterade tidigt i den tredje. Ett mycket viktigt mål från "gnuggarkedjan" som kanske inte fullt ut får det erkännande de förtjänar.
– De var fantastiska idag, (Pontus) Widerström, Martin och Carl (Jakobsson) gjorde en riktigt bra match idag, bidrar med energi och skapar mycket framåt, berömmer FBK-kaptenen.

När Rydahl gjorde 3-2 var tre poäng nära?

– Ja, det kändes lite så då, vi hade momentumet och kort tid kvar. Klart man inte vill släppa in mål med så lite kvar men nånstans är det kanske rättvist med 3-3 på tavlan, säger Wikstrand ödmjukt.

Efter en mållös förlängning avgjorde Victor Ejdsell med straffläggningens enda mål samtdigt som målvakte Henrik Haukeland räddade alla tre Växjöstraffarna.
– "Hauke" gör det fantastiskt på straffarna, berömmer Wikstrand.

Skön vändning ifrån 0-2-underläge?

Viktigt med två poäng i premiären då många i media ifrågasatt defensiven?

– Är som alltid att media tycker och tänker, det är deras jobb, de får tycka vad de vill. Vi tror på det vi gör och vi har en bra grund att stå på. Vi tycker att det känns stabilt och det är helt ointressant för oss i laget, slår 27-åringen fast.

Två poäng ger ändå lite arbetsro?

– Jo men så är det, nu har vi ändå ett kvitto på var vi står och vi vet vad vi ska träna på. Det var två väldigt sköna poäng mot regerande mästarna men det är väldigt mycket jobb kvar och 51 matcher att spela.

Efter flytt av de två första hemmamatcherna blir det ett luftigt spelschema för FBK i säsongsinledningen. Långt mellan matcherna och fyra raka bortamatcher.
– Ja, en vecka till nästa match, vi får åka hem och träna på och försöka förbereda oss så bra vi kan, säger lagkaptenen.
– Inte optimalt kanske men det är speciella tider och smart drag av föreningen att försöka få in så mycket publik som möjligt.

Nästa match för FBK spelas borta mot Malmö lördag 18 september.