Bra fart på FBK´s ungdomskedja
Publicerad: 2019-09-26
Eftersnack
FBK ställde en riktig ungdomskedja på isen när man mötte Malmö. Carl Jakobsson, Oskar Bäck och Victor Sandberg är alla födda år 2000 och 19-åringarna var respektlösa i spelet mot tunga, intensiva Malmö.

Färjestad hade långa stunder jobbigt med Malmös intensiva spel där man inte fick varken tid eller ytor att spela sitt eget spel.
– Nej, inte vår bästa match direkt, säger Carl Jakobsson.
Tränaren Johan Pennerborn sa efter matchen att laget har mycket att jobba på, nöjd med två poäng men missnöjd med spelet, men gav beröm till sin ungdomskedja. Trion med Oskar Bäck, Carl Jakobsson och Victor Sandberg spelade respektlöst och fartfyllt och de tre 19-åringarna förlade ofta spelet i anfallszonen.
– Vi har spelat mycket med varandra och känner varandra väldigt bra, säger Carl. Ni brydde er inte om tunga motståndare, funderade inte så mycket.
– Vi snackade om det innan matchen, att vi går ut och kör bara, säger han.
Trion såg välsynkade ut i sitt spel med bra fart och aggressivitet och var ofta jobbiga för Malmöspelarna.
– Det är lätt att spela med Bäck, man vet att han täcker upp bakom, vi litar på varandra, säger Carl.
– Jag och Viktor har känt varandra sen åttan så vi vet precis hur vi spelar.

Carl Jakobsson var ytterst nära att sätta ledningsmålet i mitten av första perioden när han försökte trä in pucken nära mål.
– Ingen aning var den tog, försökte bara snurra in den, säger FBK-forwarden.
Pucken tog i stolpen.
Målet kom senare i matchen när Lukas Ekeståhl-Jonsson sköt mot mål men pucken tog på Malmöspelare och styrdes upp högt.
– Pucken flög upp i luften , jag försökte plocka ner den så fort som möjligt och skjuta, minns Carl.
– Pucken stod upp lite så det blev en fladderpuck, de brukar vara svåra att läsa för målvakterna.
Fladderpuck eller inte, det var bra fart på skottet och pucken for in i högerkrysset bakom en delvis skymd Lars Volden i Malmökassen.
Målet betydde 2-2 men Malmö gjorde 2-3 bara minuten senare.
– Vi kom inte alls upp, vi skulle ut och vara jobbiga mot dem, få långa anfall och trötta ner dem, suckar Carl.
Det blev tvärtom, Malmö jobbade ner FBK-spelarna.
– Precis, vi kom inte alls upp i den nivån vi har.

FBK kvitterade i slutet genom Jonathon Blum och Jesper Olofsson blev matchvinnare när han avgjorde tidigt i förlängningen.
– Sen spelade "Mackan" (målvakten Markus Svensson) jädrigt bra där bak också, berömmer Carl.