Skadehelvetet fortsätter för Färjestad
Publicerad: 2023-01-21
Eftersnack
Victor Ejdsell kom tillbaka i matchen mot Skellefteå men istället utgick centern Remi Elie med en befarad knäskada.
– Det har grinat emot generellt hela säsongen, vi får göra det bästa av situationen, konstaterar Tomas Mitell.

Skadesituationen börjar ta ut sin rätt på Färjestad. Även om det var tätt och jämnt så föll man hemma mot Skellefteå med 1-2. Victor Ejdsell återkom efter skada men Remi Elie utgick tidigt i andra perioden med en befarad knäskada. Elie linkade ut efter att han kolliderat med Oscar Möller, båda föll och Möller landade på Elies ben. FBK-centern grinade riktigt illa med uppenbara smärtor.
– Det har grinat emot generellt hela säsongen, vi får göra det bästa av situationen, säger Tomas Mitell.
Hur ser det ut för Elie, finns det någon prognos?
– Första rapporten säger mellan 6-8 veckor, säger Mitell efter matchen.
I höstas var skadelistan extremt lång, det var uppe i tvåsiffrigt ett tag. Senaste veckorna har det varit några av lagets bärande spelare på listen, Linus Johansson, Per Åslund, Victor Ejdsell och Henrik Björklund.
Idag fick ni tillbaka Ejdsell.
– Ja, det var bra, han gjorde mål på straff men jag tyckte att han såg lite ringrostig ut första 30 minuterna, sen blev det lite bättre när jag satte honom med Nygård och Viksten, tycker FBK-tränaren.
Ni får tillbaka en nyckelspelare men förlorar en annan, kommentar?
– Vi behöver inga fler skador och inga långtidsskador på våra toppspelare, suckar Mitell.
– Men vi får acceptera läget och göra det bästa av det och det tycker jag att vi har gjort en längre tid.
– Men det är klart att vi blir lite tunna och det blir stora roller för många. Det tar väl ut sin rätt men vi får jobba på, helt enkelt.

Ni var ändå nära en kvittering på slutet när Ejdsell sköt i stolpen?
– Det är väl det vi har lyckats med under hela säsongen, vi hänger kvar i matcher, kämpar och sliter som ett lag. Alla chippar in och våra ledande spelare driver laget, vi kämpar på, – Men det är klart att man önskar att man kunde föra spelet och gå ifrån i nån match. Men vi tar poäng här och där i alla fall, det är bra.
Vi ska inte glömma att Skellefteå spelade bra idag.
– Absolut, de är ett bra lag och vi har fullt upp att matcha dem, tycker Mitell.
– En högintensiv match, i alla fall i en och en halv period, sen tyckte jag att vi tappade i intensitet och kvalitet. Skellefteå vann rättvist och vi behöver vara bättre för att ta poäng och vara ett topplag. All kredd till gubbarna, vi kämpade på men räckte inte till idag.