FBK föll tungt hemma mot Linköping
Publicerad: 2020-03-10
Matchreferat
Färjestad BK - Linköping HC 2-4 (1-1, 0-2, 1-1). FBK tog en tidig ledning men Linköping vände till 1-3 i andra perioden. Hemmalaget reducerade i tredje men Broc Little avgjorde med sitt 2-4-mål på slutet. FBK saknade en lång rad etablerade spelare och det märktes på isen.

Första perioden

Färjestad saknade flera viktiga spelare och startade med åtta spelare födda på 2000-talet. Daniel Viksten hade jätteläge mitt i skoittsektorn i första minuten men Jacob Johansson i LHC-målet räddade. Minuten senare kom ändå målet när Albin Eriksson spelade in i mitten till Jesper Olofsson som sköt snabbt. Pucken smet in vid högerstolpen och det var 1-0 efter 1:42.
Lagen drog på sig två utvisningar var i perioden och vid LHC´s andra powerplay kom kvitteringen, som var turlig. Broc Little slängde in pucken i mitten och den träffade Per Åslunds skridsko och in i mål.
Samme Little hade också en styrning i stolpen med två minuter kvar av perioden. FBK´s andra powerplay kom i periodslutet och hemmalaget bombarderade bortamålet med skott men 1-1 stod sig.

Andra perioden

FBK var slarviga i inledningen av perioden och det straffade sig till slut. "Peppe" Lundh spelade över till Henrik Törnqvist som sköt direkt och pucken satt över Markus Svenssons plockhandske. 1-2 efter 4:51.
FBK tog timeout minuten senare för att få ordning på spelet.
I mitten av perioden åkte Johan Ivarsson runt målburen, fintade och skickade ett riktigt "Lilliz"-pass genom målgården till Viksten på andra sidan. Viksten sköt högt men LHC-keepern hann över.
Istället kom 1-3 då Sam Lofqvist fick sikta och skjuta, pucken kom högt förbi en något skymd FBK-målvakt.
Hemmalaget jobbade hårt och hade bra fart men LHC spelade rutinerat och stängde till i egen zon för att sen få vända på spelet själva.

Tredje perioden

FBK jagade givetvis reducering men hade svårt att ta sig in mot mål och skapa några hetare chanser.
Efter sju minuter fick man spela fem mot tre i två minuter efter två LHC-utvisningar i samma sekvens. Trots två man mer fick inte till det förrän i sista sekunderna av överläget. Jesper Olofsson backade och backade mot höger och pricksköt in 2-3-pucken vid den bortre, vänstra stolpen efter 8:58.
Målet gav ny energi åt FBK som fortsatte måljakten. LHC spelade dock fortsatt starkt defensivt och tillät inte FBK-spelarna att ta sig in mot mål.
På slutet satt vi och väntade på att FBK skulle plocka målvakten men hann inte så långt för Broc Little tryckte in 2-4-pucken med 1:36 kvar och matchen var avgjord.