Uddamålsförlust i första kvalmatchen
Publicerad: 2019-02-20
damkval
En jämn match inledde kvalet till SDHL. Färjestad gästade Skellefteå i kvalets första match och det blev en neslig uddamålsförlust då hemmalaget vann med 2-1 (1-0, 1-0, 0-1).

– Vi tar returen på lördag, säger lagkapten Julia Pettersson.

Första perioden var jämn, men där hemmalaget lyckades sätta periodens enda puck i nät.
– Ett mål de får i powerplay. Inte så mycket att säga om det, men det är en jämn period, säger Pettersson.

Den andra blev den första lik, och nästa med samma scenario. Färjestad dödade en utvisning, men strax efter satt 2-0 bakom Lina Eriksson.
– Olyckligt, för vi var bra med i matchen. Vi skapade bra lägen och skeppade puckar mot mål. Problemet var att vi inte var där och jobbade på returerna, vilket gjorde det enkelt för dom att rensa undan.

I tredje perioden tog Färjestad tag i taktpinnen och fick också in en reduceringspuck med 2:50 kvar att spela (Ella Albinsson). Men det var lite för sent och Skellefteå tog första matchen. Men det stoppar där, om man ska tro Julia Pettersson.
– Japp, så är det. När vi väl kom in i matchen så tycker jag att vi är det bättre laget. Nu vet vi också lite mer hur de spelar, vilket vi tar med oss hem. Vi är revanschsugna, inte slagna. Vi har en bra tro på att vi vänder det här till helgen, säger Pettersson.

Returen spelas på lördag med start klockan 18:00 i Löfbergs Arena. Det är i direkt anslutning till herrarnas match mot Timrå tidigare på eftermiddagen och nu hoppas Julia och de andra tjejerna på ett massivt stöd från hemmapubliken.
– Det vore så himla kul och uppskattat om så många som möjligt ville stanna kvar och stötta oss på lördag. Det var 645 på plats i Skellefteå, men det slår vi tycker jag, säger lagkapten Pettersson som trots förlusten ändå är positiv.
– Ja för tusan, det här tar vi hand om när vi kommer hem!