"Lilliz" inblandad i det mesta framåt
Publicerad: 2019-09-28
Eftersnack
Färjestadsforwarden Marcus "Lilliz" Nilsson var i centrum i matchen borta mot Frölunda. Han gjorde själv1-0, hade ett friläge, passade till 2-3-reduceringen och var nära att kvittera till 3-3 i tredje perioden.
– Vi spelade helt ok men blandade och gav lite för mycket, säger "Lilliz".

Färjestad fick en bra start mot Frölunda när Marcus "Lilliz" Nilsson i numerärt överläge satte 1-0 efter 5:45 och målet var av det lite turliga slaget.
– Absolut, jag försökte bara passa in till "Åsa" (Per Åslund) framför mål, säger "Lilliz".
Bakom mål försökte han flippa in pucken till Åslund men pucken tog på Frölundabacken Karl Stollerys ben och in i mål.

Frölunda kvitterade men "Lilliz" hade ett friläge i slutminuten av första perioden.
– Jag försökte "lobba" in pucken men den ställde sig upp och rullade så avslutet blev inte bra.
I andra perioden fick FBK powerplay men det slutade istället med ett mål i baken.
– Det blev en svår situation och de fick pucken med sig, suckade 28-åringen efter kontringen och baklängesmålet.
Hemmalaget tryckte också in 3-1 innan "Lilliz" var ytterst delaktig i 3-2-reduceringen i andra perioden.
– Vi har ett bra powerplay, spelar på situationerna och försöker spela snabbt, säger han.
Snabba passningar från Johan Ryno till "Lilliz" och direkt in till Åslund framför mål och pang, Frölundamålvakten var chanslös. Ett perfekt hockeymål!

Direkt i början av tredje perioden kom FBK med Michael Lindqvist och "Lilliz" mot en ensam Frölundaback.
– Ett bra pass från "Linkan" och jag borde tryckt in den, säger han.
Om vi ska vara ärliga hade Johan Mattsson i hemmamålet jättetur för pucken gick mellan benen men tätt utanför högerstolpen.
Istället satte Frölunda 4-2, det är små marginaler.
På slutet kom även 5-2 i tom målbur när FBK chansade framåt. Det var inte helt orättvist att Frölunda vann?
– Nej, de var kanske lite bättre än oss ikväll, säger "Lilliz".
– Vi spelade helt ok men blandade och gav lite för mycket.
Det var ändå ett steg framåt jämfört med matchen mot Malmö senast?
– Ja, absolut, det var mycket bättre men det var ändå surt att förlora.

"Lilliz" gick med 1 mål och 1 assist upp i ledningen i lagets interna poängliga, han står nu på 2 mål och 4 assist på 6 spelade matcher. En poäng före Michael Lindqvist på 5 poäng (1+4).

På torsdag väntar en ny, svår bortamatch, nu mot Djurgården.
– En tuff och rolig match, säger "Lilliz".
– Nu gäller det att glömma det här, ladda om och ta tre poäng på torsdag!