Martin Johansson stannar i Färjestad BK
Publicerad: 2020-04-11
Lagbygget
Påskafton, och Martin Johansson roddar i hemmet då ena dottern har födelsedag. Men idag kan han nog dela tårta med henne då det också står klart att han själv blir kvar i Färjestad.

– Känns fantastiskt. Det är det jag har velat hela tiden. Färjestad är min familjs lag, säger Martin Johansson.

Den som kan sin FBK-historia vet vad Martin pratar om när han kallar det familjens lag. Både pappa Lasse och farbror Gunnar är uppväxta på området Färjestad och har båda spelat i klubben. Gunnar, den mest framgångsrike av de båda bröderna, har vunnit guld som både spelare och ledare. Nu för Martin familjetraditionen vidare med ytterligare ett år i hans hjärtas klubb. Sedan har ju brorsan Marcus även han spelat i Färjestad innan hans lyckosamma NHL-karriär tog sin början
– Det känns väldigt bra, det gör det. Med tanke på allt jag har här i stan så var det den här lösningen jag önskade.

Han har ett par säsonger bakom sig som han nu vill ta en gruvlig revansch på.
– Inför senaste säsongen så var jag taggad att göra en kanonsäsong då året innan var sådär. Det kändes bra i vintras, det gjorde det. Men de där skadorna satte ju stopp en aning kan man väl säga. Inget att säga om skadorna så sett, det var inget jag kunde påverka, men spelet när jag spelade kändes fint. Jag kände att jag hittade tillbaka till mitt spel, och kanske framförallt när jag gick som center. Jag hittade den där sköna känslan och den är jag ute efter igen, säger Johansson.

För lagbyggare Peter Jakobsson är Martin Johansson en jätteviktig pjäs i det stora pusslet.
– Martin har gjort många matcher i Färjestad, han vet vad som krävs och han bidrar med så väldigt mycket mer än kanske bara poäng. Det är ibland lätt att stirra sig blind på poäng och siffror, men ett lag behöver bestå av fler komponenter och i Martin har vi en kraftfull forward, bra fart på rören och han är aggressiv. Ingen behöver heller tveka på det hjärta den här killen har för Färjestad BK. Han har mycket kvar att ge och vi är glada att vi har Martin kvar hos oss, säger Jakobsson.

Att Martin är en populär spelare bland många supportrar är något han värdesätter stort.
– Jag hoppas kunna göra våra fans glada, och det är ju som det är, jag är ju själv en Färjestadsupporter. Jag vet hur det är att spela här, vad som krävs och hur vår omgivning fungerar. Kan jag bidra med kunskap om det till våra yngre spelare som kommer in så är jag glad. Jag känner mig ju fortfarande ganska ung själv, skrattar han.

Kontraktet med Martin Johansson är skrivet på ett år.
{!A}