Damettan: Fjärde raka segern
Publicerad: 2019-10-13
damettan
Färjestad ångar på i Västra DamEttan. Fjärde matchen och fjärde raka segern när Sandviken slogs tillbaka med 5–2 (0-1, 2-0, 3-1) i Löfbergs Arena.

Sandviken tog ledningen i ett powerplay i slutet på den första efter att Jennifer Axelsson fått sätta sig på botbänken i två minuter för en interference. Något som Ottilia Wigert utnyttjade för Sandviken och gästerna gick till ledning i paus med den enda målet.

Det var dock bara i första som det var så jämnt – i andra körde FBK på och kunde kvittera genom Linn Fernström efter knappt sex minuters spel. Två minuter senare var hemmalaget i ledning för första gången i matchen när Elin Benn prickade in sitt fjärde för säsongen. Färjestad fortsatte på den inslagna vägen i tredje där även 3–1 kom innan det var dags för ytterligare ett powerplay för Sandviken.

Målskytten från första, Ottilia Wigert var inblandad, hon spelade fram till Saga Nissas Thynell som satte Sandviken i ett kanonläge med elva minuter kvar.

Sandviken fick så ett kanonläge framåt slutet, med sju minuter kvar visades Jennifer Axelsson ut för slashing – men inget mål den gången. Istället kunde Julia Pettersson premiärmåla till 4–2 och Johanna Brink fastställa slutresultatet till 5–2.

Segern var FBK:s fjärde raka och laget toppar därmed serien.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - SANDVIKENS IK

5–2 (0-1, 2-0, 3-1)

Mål, FBK: Linn Fernström, Elin Benn, Mimmi Gill, Julia Pettersson, Johanna Brink. SIK: Ottilia Wigert, Saga Nissas-Thynell.
Skott: 46-26 (12-14, 19-8, 15-4)
Utv, FBK: 3x2 SIK: 4x2
Publik: 97