Arnessons kanon stängde matchen
Publicerad: 2020-01-11
Eftersnack
Linus Arnesson har växt ut till en imponerande tvåvägsback i Färjestad. Mot Oskarshamn stod han dessutom för 5-0-målet, en riktig kanon rakt upp i nättaket.
– Den satt där den skulle, ler Arnesson.

Matcherna mot desperata lag i botten av tabellen kan vara riktigt besvärliga ibland men Färjestad stod för en genomstabil insats och vann övertygande med 5-1 mot Oskarshamn. Backen Linus Arnesson gjorde, som vanligt, en bra match och kryddade eftermiddagen med att bli målskytt.
– Jag pratade med "Lilliz" (Marcus Nilsson) före tekningen om att försöka med en variant och det blev precis som vi tänkt oss, den satt där den skulle, ler Arnesson.
Efter vunnen tekning severade Nilsson pucken till Arnesson i mitten och han fick på ett grymt slagskott och pucken satt stenhårt under ribban. Målet betydde 5-0 och matchen kändes avgjord redan efter 25:45.

Linus Arnesson kom inför säsongen från Örebro och har växt, precis som laget, under säsongen.
– I början av säsongen provades det vilken back som skulle spela med vilken, alla spelade nästan med alla, men nu har det satt sig och det fungerar väldigt bra för mig och Sebastian Erixon.
Ni är två backar med liknande spelstil, rärliga och bra både defensivt och offensivt?
– Ja, och vi växer för varje match vi spelar ihop, det blir bättre och bättre.
– Båda gillar att följa med upp i anfallen och rör om lite. Vi är rörliga och pushar varandra i egen zon, gör skitjobbet.
Du har också överlägset bäst plusminusstatistik i FBK?
– Plusminus är ju sån där statistik som kan se bra ut, vi gör ju väldigt mycket mål och man är ju gärna inne på mål framåt, ler han.
– Men om man spelat sämre och fått -3 i en match är man inte lika nöjd.
Faktum är att Arnesson ligger två i hela SHL med sina +16. Imponerande!

Ett bra veckoslut med två 5-1-segrar mot Malmö och Oskarshamn.
– Ja, två stabila matcher och skönt att vinna matcherna lite enklare och inte släppa in så många mål bakåt.