Färjestad vann i Gävle
Publicerad: 2019-09-21
Brynäs IF - Färjestad BK 1-2 (0-1, 1-0, 0-1). FBK tog sin andra raka seger när man vann i Gävle efter en imponerande laginsats. Per Åslund satte 1-0 i första perioden och Ville Leskinen avgjorde med sitt 2-1-mål mitt i den tredje.

Första perioden

Brynäs förväntades komma ut med enormt högt tempo i sin hemmapremiär men FBK mötte upp med minst lika högt tempo och aggressiv, hög checking. Spelet böljade åt båda håll men det var FBK som skapade de bästa målchanserna.
I sjunde minuten fick FBK till en spelvändning där Gustav Rydahl drev upp pucken på vänsterkanten. Rydahl spelade in pucken i mitten till Martin Johansson som inte tog avslutet utan spelade vidare ut till höger. Där sköt Per Åslund direkt och Samuel Ersson i hemmamålet han inte över i sidled. Ett väldigt snyggt mål och 0-1.
Det var fortsatt högt tempo och böljande spel, i tolfte minuten var det nära ytterligare FBK-mål men Michael Lindqvists skott tog i vänsterstolpen.
Några minuter senare kom Rydahl fri på högerkanten men nu räddade Ersson starkt.
0-1 i paus efter FBK´s klart bästa period hittills denna säsong.

Andra perioden

FBK fortsatte att vara det bättre laget och man hade några långa anfall. Lindqvist hade en sologenomåkning men hemmamålvakten räddade. I nästa anfall fick hemmalagets Emil Forslund ett friläge men Markus Svensson knep igen benskydden och höll tätt.
Efter åtta minuter fick Jaedon Descheneau stå fri framför FBK-kasse men Svensson mirakelräddade bakom ryggen med klubbhandsken.
Kort efter kom ändå 1-1 då Tomi Sallinen köksvägen kunde trycka in pucken via stolpen och FBK-målvaktens baksida.
Målet gav ny energi åt Brynäs som nu var det lite bättre laget med aggressivare spel och närkamper men det var oavgjort i paus.
FBK klarade av tre numerära underlägen i perioden på ett imponerande sätt och släppte knappt till en målchans.

Tredje perioden

Brynäs höjde tempot och tog över spelmässigt, delvis tack vare en FBK-utvisning, och satte Svensson i FBK-målet på prov.
Gästerna tog timeout efter dryga fem minuter för att få stopp på hemmalaget men det hjälpte föga, Brynäs dominerade och gick för ett ledningsmål.
Mitt i hemmapressen fick FBK en spelvändning och Ville Leskinen tog sig in mot mål och la in pucken på bortre stolpen. 1-2 efter 9:51!
Målet gav ny energi åt FBK, man lyfte upp spelet och hade betydligt bättre kontroll på motståndarna nu.
Brynäs plockade ut målvakten med två minuter kvar för spel sex mot fem. Gustav Rydahl hade chansen att stänga matchen men hans långskott tog i ribban. FBK redde ändå ut slutsekunderna och tog sin andra raka seger.

FBK visade idag upp det spel som de vill spela, med fart och aggressivitet över hela isen. Man var det klart bättre laget under matchens första halva och stod pall i tredje när Brynäs tryckte på. En grymt stark laginsats, helt enkelt!