Holm: – Vi låter dem ju vara bra i två perioder.
Publicerad: 2020-09-19
Eftersnack
Arvid Holm fick ingen rolig start på premiären i Luleå. Det var 0-3 i baken redan ett par minuter in på andra perioden. Men FBK-målvakten gav verkligen laget chansen att ta poäng med många fina räddningar och motade 40 av 43 skott.
– Vi låter dem ju vara bra i två perioder men i tredje visade vi ju hur bra vi kan vara, säger Holm.

Att möta Luleå på bortaplan är en av säsongens svåraste matcher. Och när Färjestad var lite passivt så var det hastigt och mindre lustigt 3-0 till Luleå redan ett par minuter in i andra perioden.
– Vi första målet styrde pucken på (Daniel) Vikstens klubba och upp i nättaket, lite otur, säger FBK-målvakten Arvid Holm som inte hade en chans att reagera på styrningen.
– På det andra styrde pucken lite på något och jag fick inte riktigt blicken på pucken utan den for ut till Luleåspelaren.
– På 3-0, ja, det är nog en räddning man vill göra, säger han lite självkritiskt.

FBK-målvakten tog revansch på sig själv under 5-6 sista minuterna av mittenakten med ett antal fina räddningar. Framför allt var det en makalös räddning i sidled som stack ut.
– Det var skön, man försöker ju ge laget förutsättningar att ta poäng, säger 21-åringen.
Och det var precis det som höll på att hända för i tredje perioden kom FBK ut som ett helt nytt lag och satte enormt tryck på Luleå.
– Ja, alla började spela och vi visade vilket skickligt lag vi är när vi spelar som vi ska.
3-1 kom genom pigge Daniel Viksten och 3-2 genom Albert Johansson efter Oskar Bäcks genial passning. Med knappt fem minuter kvar hade FBK vittring på poäng. Man tog timeout med 3:10 kvar och plockade målakten. Ovanligt tidigt?
– Jag vet inte, när de vinkar åt mig så åker jag, säger Holm.
Istället för kvittering blev det istället 4-2 i tom bur och matchen var förlorad för FBK.
En tuff match för dig, Luleå hade 44 skott mot mål?
– Nja, det var ganska lugnt ändå, skotten var ganska utspridda och egentligen är det en bra känsla när man får vara med i spelet.

Trots tre insläppta mål var räddningsprocenten 93,06 %, en mycket bra siffra. Holm tycker ändå att man bjöd på lite för mycket ikväll eftersom FBK var för passivt i två perioder innan man släppte loss ordentligt i tredje.
– Ja, vi låter dem ju vara bra i två perioder men i tredje visade vi ju hur bra vi kan vara.

Nåja, premiären är avklarad och nu är det bara att lära av läxan och spela hockey från första nedsläpp och fortsätta i sextio minuter. Nästa match är borta mot Växjö på torsdag.