Jesper Olofssons första hattrick
Publicerad: 2019-02-12
Eftersnack
Skarpskytten Jesper Olofsson gjorde tre av målen vid 6-5-segern borta mot Malmö, hans första hattrick någonsin i SHL.
– Kul att puckarna går in, säger FBK-forwarden som nu leder lagets interna poängliga.

Trots 5-1-ledning borta mot Malmö blev det en riktig rysare till slut när FBK vann med 6-5.
– Ja, det blev en svängig match men gött att vi kunde reda ut det och vinna, säger Jesper Olofsson.
FBK inledde bra och hade 2-0 redan efter 3:51 i första perioden.
– En riktigt fin start från vår sida, vi såg pigga ut, säger Jesper.
– Samma sak i andra perioden när vi gick upp till 5-1.
Jo, det gick undan i mellanperiodens inledning då FBK gjorde lite som man ville mot ett stillastående hemmalag.
3-1 kom efter 1:07 då Jesper Olofsson i powerplay skickade upp pucken stenhårt i första, högra krysset.
– Vi kikar lite på video hur deras målvakt jobbar så vi vet lite om vart vi ska skjuta, säger han.
Joakim Nygård gjorde 4-1 bara 28 sekunder senare och när det stod 2:40 på klockan kom 5-1. Jesper Olofsson spelade ut till Michael Lindqvist på vänsterkanten och Malmömålvakten gick ut hårt för det förväntade direktskottet. "Linkan" spelade dock tillbaka till Jesper som skickade in pucken i det tomma målet via en hemmaskridsko.
– Bra spel och fint pass av "Linkan", kommenterar Jesper.

Malmö jagade ikapp till 5-3 innan andra perioden var över men när Jesper Olofsson pangade in sitt tredje mål i vänsterkrysset trodde man att matchen var avgjord.
– Fick ett fint pass från (Robin) Press så jag kunde sikta in mig ordentligt. Självklart borde matchen varit avgjord här men vi slarvade lite och hanterade inte riktigt att spela på vår ledning.
Malmö satsade allt framåt och reducerade dubbelt upp men kom inte närmare än 6-5.
Tre mål i samma match?
– Ja, mitt första hattrick, ler han.
De tre målen innebar att han står på 14 fullträffar och totalt 27 poäng denna säsongen.
– Personbästa både i mål och poäng, säger 26-åringen nöjt som har 13 matcher till på sig att öka på både mål och poängskörden.
Hela 11 av dina 14 mål har gjorts på bortaplan.
– Det visste jag inte och det har jag ingen bra förklaring på varför det har blivit så.

FBK leder nu serien på bättre målskillnad än Luleå.
– Ja, jag fíck höra det, kul, nu är det bara att fortsätta på den inslagna vägen serien ut, säger Jesper.
Laget har nu en lång bussresa hem till Karlstad framför sig.
– Ja, vi är väl hemma vi femtiden i natt, säger han.
Nåja, efter tre egna mål och tre poäng till laget så känns nog inte resan så tung, trots allt.