Uddlöst FBK föll mot disciplinerat Skellefteå
Publicerad: 2020-02-14
Matchreferat
Färjestad BK - Skellefteå AIK 0-3 (0-2, 0-0, 0-1). Ett disciplinerat och effektivt Skellefteå tog ledningen med två mål i första perioden och det satte prägeln för hela matchen. FBK hade gott om målchanser men klarade inte att överlista Gustaf Lindvall och 0-3-målet kom i tom kasse.

Första perioden

Det var högt tempo från start, spelet böljade och det var få avblåsningar. I femte minuten kom Niclas Burström fri nära målet men FBK-målvakten Arvid Holm var följsam i sidled och räddade.
När samme Burström fick ny chans från vänster kom målet, pucken smet mellan armen och plocken på Holm. 0-1 efter 7:25.

I mitten av perioden hade Färjestad ett rejält grepp om spelet och jagade kvittering men Gustaf Lindvall var tät i Skellefteåmålet.
Istället kom gästerna med en spelvändning och Jesper Frödén skickade in 0-2 från nära håll vid vänsterstolpen bakom en chanslös Holm efter 13:29.

Hemmalaget försökte och försökte men kom inte riktigt in på mål, det blev mest skott utifrån som Lindvall hade full koll på och ett effektivt bortalag ledde rättvist efter första tjugo.

Andra perioden

Det sades nog ett och annat i FBK´s omklädningsrum för man kom ut som ett nytt lag. Högre fart, aggressivare spel och man var först på alla puckar. det osade reducering men jakten avbröts då FBK drabbades av utvisningar. I det andra numerära underläget lossade Oscar Möller och Joakim Lindström sju(!) skott på en minut men uppoffrande FBK-spelare och Holm i mål såg till att hålla rent.

Även om FBK hade mer puck än i första perioden hade man fortfarande problem att ta sig in på mål genom den täta försvarsboxen som gästerna hade.

Tredje perioden

Ett laddat FBK kom ut stehårt och skapade tre jättelägen första minuterna för Sebastian Erixon, Linus Johansson och Gustav Rydahl men man fick inte in pucken. Gästerna var helt utspelade och tog timeout efter 2:48.
Skellefteå jämnade ut spelet en aning men drog på sig en utvisning i nionde minuten. Per Åslund fick jätteläge men puckuslingen ville bara inte in i mål.

Ju längre tiden gick, desto mer spelade Skellefteå på resultatet och de gjorde det bra. FBK hade förvisso massor med avslut men fick inte in pucken.
När FBK-målvakten lämnade målet för en extra utespelare straffades man omgående då Rickard Hugg skickade in 0-3 i tom kasse och matchen var helt avgjord.