FBK-kaptenen: – Kvar på flyget!
Publicerad: 2022-04-24
Eftersnack
Färjestad förlorade den femte semifinalen borta mot Rögle och det var en svag inledningsperiod som ställde till det. Rögle dominerade näst intill totalt och hade med sig en odiskutabel 2-0-ledning.
– Man ser ju att vi inte är påslagna i första, säger lagkaptenen Linus Johansson självkritiskt.

Färjestad inledde svagt borta mot Rögle och hamnade i ett 2-0-underläge efter första perioden.

I mina anteckningar skrev jag: "Är laget kvar på bussen"?

– Kvar på flyget, säger Linus ironiskt.
– Tycker inte att det har varit så någon match tidigare i slutspelet, nu blev det som det blev. Dåligt av oss, det är bara att chippa upp till nästa match.
– De var bättre än oss första 25 minuterna, sen käkade vi oss in i matchen och får in 2-1.

Ni fick riktigt bra energi efter reduceringen och dominerade totalt?

– Mmm, det var väl där vi hade chansen att ta oss in i matchen, vi hade en del lägen. Hade vi fått in 2-2 där vet man inte vad som kunnat hända, säger FBK-kaptenen.
Rögle sattesen viktiga 3-1 i powerplay redan i första bytet av tredje perioden. Ett tungt mål i baken för FBK som ändå gjorde ett försök att jaga ikapp. Men ett nytt PP-mål och ett i tom kasse spikade slutresultatet till 5-1 för Rögle.
– Vi är ju inga världsmästare utan möter också ett bra lag, påpekar Linus.

Hur laddar ni om inför match 6 hemma på tisdag?

– Vi tar med oss energin och frustrationen vi fick med oss efter den här matchen till nästa match.

Semifinalserien är en kopia av matchserien mot Skellefteå där FBK ledde kvartsfinalerna med 1-0, 2-0, 2-1, 3-1, 3-2 inför avgörandet på hemmaplan där man vann stort och gick till semifinal med totalt 4-2 i matcher.
– Ja, hoppas på att det fortsätter så, säger Linus.

På hemmaplan har ni varit grymt starka, 5 raka segrar i slutspelet.

– Ja, det är bara att fortsätta så.

Nu lär det åter bli en fullsatt arena, det var ett otroligt drag senast och vi hoppas på en repris?

– Ja, verkligen, det hoppas jag med, avslutar han.