Lundgrens första mål i FBK-tröjan avgjorde
Publicerad: 2021-04-05
Eftersnack
Defensive backen Niclas Lundgren anslöt till Färjestad i slutet av januari och han har skött sig mycket bra. Mot Malmö klev han framåt och gjorde 2-0-målet, ett snyggt mål som visade sig bli det matchvinnande. Hans första i FBK-tröjan!
– Skönt, passade bra idag, skrattar Lundgren.

Med flera skador på backar såg Färjestad till att Niclas Lundgren anslöt från allsvenska Västerås i slutet på januari. Den erkänt defensivt skicklige 31-åringen har inte gjort någon besviken utan visat upp ett konsekvent och stabilt spel från första matchen. Oavsett vilken backpartner han haft har han presterat på en jämn och hög nivå.
Offensivt har han allt oftare visat fina tendenser och borta mot Malmö gav det resultat. Han blev frispelad på vänsterkanten och sprätte resolut pucken i första krysset bakom Oscar Alsenfelt. Hur snyggt som helst, avslutet var värdigt en skyttekung.
– "Marre" (Martin Johansson) fick med sig pucken från sargen och åkte in mot mitten, minns Lundgren.
– Jag gick framåt för att öppna upp det lite, fick passningen och den gick in. Skönt, det passade bra idag!
Målet var Lundgren första i FBK-tröjan, betydde 2-0 och visade sig bli det matchvinnande målet vid 3-1-segern.
– Machvinnande? Ja, det var nog första gången, ler han.

Efter 2-0-ledning och en bra första period blev det betydligt mer Malmö retsen av matchen.
– Ja, vi fick tillbringa mer tid i egen zon än vi ville, erkänner Lundgren.
– I tredje blev det mycket kamp, vi fick freda oss men gjorde det bra, tycker jag, höll dem på utsidan.

Returmatch i Karlstad på onsdag.

– Då ska vi ha kontroll på pucken lite mer, ha mer fart på skridskorna och mer fart i passningsspelet, säger FBK-backen som hoppas på en lång säsong.