Ny toppinsats av Furch i FBK-målet
Publicerad: 2021-12-09
Eftersnack
Färjestads målvakt, Dominik Furch, börjar bli riktigt varm i kläderna. Furch höll nollan borta mot Oskarshamn i lördags och följde upp med ett antal fina räddningar mot Brynäs vid 2-1-segern.
– Skön seger och sköna tre poäng, ler FBK-målvakten.

Färjestad följde upp 5-0-segern mot Oskarshamn i lördags med en 2-1-viktoria hemma mot Brynäs på torsdagskvällen. Nyckeln till båda segrarna var ett stabilt försvarsspel samt ett mycket starkt målvaktsspel från Dominik Furch.
– Skön seger och sköna tre poäng, ler FBK-målvakten.

Brynäs kanske inte skapade lika många chanser som Färjestad men flera av dem var av den kvailificerade sorten. Furch svarade med lika många räddningar utom på slutet där gästerna plockade ut målvakten och Dmytro Timashov kunde skicka in ett direktskott.

Du var bara en minut från din andra raka nolla, besviken?

– Nej, jo, lite grann men i slutet av matchen , vem bryr sig, segern viktigast, säger han.

Du ser ut att ha bättre självförtroende nu?

– Inte bara från min sida utan det är ett hårt lagarbete, svarar Furch.
– De andra offrar sin kroppar och täcker skott, som Rydahl gjorde på slutet.

Vad skiljer på de två senaste matcherna jämfört med tidigare matcher?

– Svårt att säga men det var på tiden att jag visade mig från min bästa sida, ler han.
– Men vi visste att alla måste spela bättre och det har vi visat som lag på slutet. jag får mycket bättre hjälp och vi spelar enklare i egen zon vilket också gör det bättre. Vi "boxar" ut dem och de får skjuta utifrån.
– Alltid skönt att släppa in noll eller ett mål i matcherna istället för fyra eller fem mål i matcherna, säger han lite halvironiskt.

Hur ser du på din egen prestation?

– Jag visste ju att jag kan och borde spela mycket bättre, precis som hela laget. Men det börjar med mig själv, givetvis, och nu börjar det se bra ut, säger Furch.

Jacob de la Rose - återkomsten.

I tisdags hade Jacob de la Rose feber och fick stanna hemma. Han hade inte varit på is sedan matchen mot Oskarshamn i lördags, ja förutom en kort matchvärmning idag då. Jacob stod för framspelningen till det avgörande 2-0-målet i mitten på tredje.
– Ja, höll kvar pucken bakom mål och "Lilliz" (Marcus Nilsson) stod på ett bra ställe där, bara att passa till honom, säger Jacob.

De glömde bort "Lilliz" där vid stolpen?

– Ja, "Lilliz" är ju inte så stor så det är lätt att glömma bort honom, skrattar 26-åringen.

Du var väldigt nära att sätta 3-0 i öppen kasse på slutet?

– Så typiskt att han (Brynäsbacken) slog till den på volley, jag skulle bara lägga in pucken i öppet mål men han träffade pucken och den gick över, suckar han.
– Sen gjorde de mål i nästa anfall, tur att vi vann till slut ändå.

Hur tycker du att matchen var i övrigt?

– Jag tycker att vi spelar bra, det kanske inte var den roligaste matchen att se på kanske, säger FBK-centern.
– De hade nån specialare där i styrspelet och ställde upp som en mur på rödlinjen men vi löste det och vann, det är det viktigaste.