Rydahl avgjorde mot Brynäs
Publicerad: 2019-11-14
Eftersnack
Gustav Rydahl är Färjestads tunga lok, han går i bräschen med stnehårt arbete, tunga tacklingar och täcker skott som få. Mot Brynäs blev han också matchhjälte när han satte avgörande 2-1-målet.
– Väldigt skön vinst, skönt att vi kan vinna såna här tighta matcher, säger Rydahl.

Tisdagens gladhockey mot Frölunda, seger 6-3, såg vi inte så mycket av mot Brynäs. Det var tätt, tufft, krympta ytor och målsnålt. Färjestad tog det man kallar för en riktig karaktärsseger hemma mot Brynäs när man vann med 2-1.
– Väldigt skön vinst, skönt att vi kan vinna såna här tighta matcher, säger Gustav Rydahl.
– Att vi bara släpper in ett mål bevisar att vi jobbat med defensiven och blivit mycket bättre.
Brynäs fick stopp på er på ett annat sätt än i tisdags?
– Jag tycker att vi inte riktigt kom upp, men det kommer såna här dagar men vi spelade väldigt bra i egen zon och en extremt bra match av Arvid, säger Rydahl.
– Brynäs var väldigt intensiva men vi gör ju nånting bra därute när vi vinner en sån tight match.

Det stod 1-1 en bit in i den tredje perioden innan avgörandet kom och det var urstarke Rydahl som tryckte in 2-1-pucken.
– "Lilliz" trollade med pucken så det är bara att vara där framme, väldigt skönt att se den gå in, berättar han anspråkslöst.
Jo, Marcus Nilsson trollade på sitt vis, han tappade pucken i en dragning mot Brynäsback men lyckades stöta fram den till Rydahl som svepte in pucken längs isen vid bortre stolpen.

Det var en dryg månad sen du gjorde mål senast, borta mot HV71?
– Ja, det var ett tag sen, lite måltorka, ler han.
– Men det är väl inte jag som ska göra poängen men jättekul att göra mål, förstås.

Det var en riktig lagseger enligt FBK-mottot "Stort hjärta, hårt arbete".
– Alla femmor kuggar i, alla kan spela defensivt och backarna är bättre och bättre hela tiden, stabila, tycker Rydahl.
Vi har nåt bra på gång men det gäller att inte slappna av framöver.
Ni visade upp ett otroligt uppoffrande spel, speciellt på slutet när ni täckte ett antal skott? – Jag missade flera skott på slutet men då täckte Linus (Johansson) upp bakom, grymt bra, säger 25-åringen.
– Vi har fått ihop gruppen väldigt bra, alla kan vara med alla, då vill man täcka skott för varandra.
– Sen har vi Arvid (Holm, FBK-målvakten) där bak. Helt grym, jäkligt bra, kul att se honom komma in och spela så lugnt, det är ju hans första år i SHL.

Som tränare måste Gustav Rydahl vara rena drömmen med sin offervilja och vilja att vinna.
– Han är vad som står däruppe i omklädningsrummet, stort hjärta och hårt arbete, berömmer FBK-tränaren Johan Pennerborn.
– Och det smittar av sig på hela laget, som vi offrar oss på slutet, man blir varm inombords. Underbart!