Lyckat medlemsmöte
Publicerad: 2021-01-22
föreningen
Under onsdagskvällen bjöds föreningens medlemmar in till ett digitalt medlemsmöte. Ett möte som mottogs bra av de som deltog.
– Tyckte det var ett informativt och bra möte. Ganska modigt med tanke på läget, sade en av deltagarna.

Medlemmarna hade fått skicka in sina frågor i förhand, och dessa betades av i tur och ordning. Många av frågorna rörde såklart ekonomin och den formsvacka a-laget befinner sig i just nu.

VD Stefan Larsson drog först en presentation om det ekonomiska läget som det ser ut för dagen.
– När vi stängde böckerna i april hade vi ett eget kapital på 119 miljoner och all time high i likvida medel, drygt 27 miljoner kronor i kassan. Den resultatnivå som vi ser pekar på att vi kommer att göra ett negativt resultat på runt 20 miljoner kronor.
Likviditetshotet med minus 19 miljoner ser vi inte längre. När vi närmar oss juli och augusti närmar vi oss ett nollstreck, samtidigt är det starten på en ny intjäningsperiod där vi börjar bygga upp en ny ekonomi inför kommande säsong med ökad försäljning. Tack vare att supportrar och partners ställt upp och inte krävt tillbaka pengar på bland annat årskort, reklam, loger med mera så ser den på årsmötet dystra prognosen ut att bli mycket bättre, om än ansträngd, än vi då förutspådde, säger Stefan Larsson.

Han pekade också på en rad andra åtgärder som varit viktiga under säsongen.
– Vi har valt att inte skjuta på avgifter och skatter, som vi haft möjlighet att göra. Vi tycker att det är bättre att försöka beta av det. Vi har också utökat krediter hos våra kreditgivare. Där vi har utökat med 10 miljoner för att inte vara sårbara i kassan längre fram under året.

Till det ska läggas c:a 350000 som nuvarande kampanj med Stödbiljetter gett. Ett kampanjarbete som fortsätter framöver.
– Vi kommer inom kort att presentera ytterligare alternativ för den som vara med och hjälpa och stötta sitt Färjestad BK under den ansträngda situation vi fortfarande är i, sade Larsson.
GM Peter Jakobsson fick en rad frågor om sporten, där det ställdes frågor från värvningsstrategi till formen på målvakter.
– Kul med mycket frågor och det var inte lätt att alltid ge svar. Men ett härligt engagemang bland våra medlemmar, och vi vet att de bryr sig otroligt mycket. Det är något jag också förmedlar till övriga i sporten. När man sen frågar om vad vi ska värva och vem så kan man ju i dagsläget bara ha lite önskningar. Skulle Oskar Steen knacka på dörren och säga att han vill spela med oss så får han det, inget snack om den saken, menade Jakobsson.

Både Larsson och Jakobsson, likväl som närvarande ordförande Lars Appelqvist, underströk att det inte finns någon medveten återhållsamhet i att inte värva.
– Att bara ta in någon eller några för sakens skull löser inget, utan vi måste först och främst få igång det vi redan har, sade Larsson.

Ordförande Appelqvist var också han nöjd med onsdagens möte.
– Det är oerhört glädjande för föreningsdemokratin när vi kan ha möten på det här sättet. Vi vill vara öppna och transparanta vilket möjliggörs genom att bland annat ha ett möte som det här med våra medlemmar.

Nästa planerade medlemsmöte är årsmötet. Datum för det är ännu inte bestämt.
{!A}