Haukeland höll nollan mot Linköping
Publicerad: 2021-09-23
Eftersnack
Inför säsongen ställdes det från media vissa frågetecken för målvakten Henrik Haukelands kapacitet i FBK-målet. Den norske landslagsmålvakten har svarat på absolut bästa sätt med ett grymt bra målvaktsspel, borta mot Linköping höll han säsongens första nolla.
– Grymt kul, samtidigt är det viktigast att vi vinner, säger en nöjd Haukeland efter 4-0-segern.

Färjestad vann borta mot Linköping med 4-0 efter en fin laginsats.
– Jag tycker att vi gjorde en väldigt bra och stabil match, väldigt bra match från vår sida, säger målvakten Henrik Haukeland.
– Vi spelade väldigt bra försvarsspel, de hade inte så mycket i fem mot fem, egentligen. Sen hade de ju lite i powerplay och tryckte på i slutet av matchen vilket är naturligt. Men jag tycker att vi spelade av matchen väldigt bra, en bra och stabil match av oss.

Säsongens första nolla för dig?

– Väldigt kul, grymt kul, säger "Hauke" men tillägger:
– Samtidigt är det viktigaste att vi vinner.

Förra säsongen lämnade Färjestads defensiv lite mer att önska. Till den här säsongen har några nya backar och lite nya direktiv lyft försvarsspelet rejält.
– Vi har blivit bättre för varje match, vi har varit bra i de första två matcherna men idag var den bästa matchen hittills defensivt, tycker FBK-målvakten.

Inför säsongen fanns en del åsikter utifrån om att målvaktssidan skulle vara den svaga punkten i Färjestads lagbygge. Henrik Haukeland har gett ett rungande svar på tal med ett målvaktsspel på riktigt hög nivå, han har räddat 98 av 106 skott på tre matcher.

94,23 %, det är en väldigt hög räddningsprocent?

– Ja, det är det såklart, men vi har spelat väldigt bra försvarsspel också, så jag har grabbarna att tacka för det, berömmer "Hauke" sina utespelare.

Vad säger du om den kritik som funnits inför säsongen?

– Försöker att inte läsa för mycket kritik eller så utan lyssnar på mitt eget inre och försöker ta chansen varje gång och göra mitt bästa, säger han lugnt och tryggt, norrmannen har ett grundmurat självförtroende.
– Men jag har lite att jobba på jag också, försöker bli bättre för varje match men vi är nöjda med tre segrar, givetvis.

Fjärde raka bortamatchen för FBK nästa torsdag mot skellefteå. Sen är det äntligen dags, första hemmamatchen för säsongen inför en fullsatt Löfbergs Arena. Ljudnivån från 8250 på läktarna kommer att bli nåt speciellt efter covid-19-restriktionerna. Det finns ett enormt uppdämt behov hos FBK-fansen.
– Jag har aldrig spelat inför fullsatt, det kommer att bli väldigt kul, en kul upplevelse för mig, jag ser väldigt mycket fram mot det, säger Haukeland, som förra säsongen fick spela inför tomma läktare, längtansfullt,