Andra raka segern för Färjestad
Publicerad: 2021-12-09
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 2-1 (1-0, 0-0, 1-1). Gustav Rydahl satte 1-0 redan efter 35 sekunder och var länge det enda målet i en tät match. I mitten av tredje kom 2-0 från Marcus Nilsson, vilket blev matchavgörande. Brynäs reducerade till 2-1 med minuten kvar men FBK höll emot till slutsignalen och tog tre poäng.

Första perioden

Ledningsmålet kom redan i första bytet då Greg Scott sköt ett skott som Dominik Furch räddade och pucken studsade ut i mittzonen via sargen. Gustav Rydahl såg tidigt att han skulle vara först på pucken och i friläge tryckte han distinkt upp pucken i högerkrysset. 1-0 efter 35 sekunder!
Färjestad försökte vara spelförande mot ett tämligen defensivt Brynäs som försökte sätta stopp i mittzonen. Båda lagen hade några halvchanser, Oskar Lawner kanske den bästa med en styrning från nära håll, men både Furch i hemmamålet och Veini Vehviläinen i Brynäskassen höll tätt.
Bortalagets bästa läge kom i artonde minuten men Anton Mylläris puck tog i vänsterstolpens utsida. 1-0 i paus efter 9-4 i skott.

Andra perioden

Det bjöds på öppnare hockey i den andra perioden och det var hemalaget som tryckte på och skapade chans på chans efter några långa byten i anfallszonen men Brynäsmålvakten höll tätt. Gästerna stack upp ett par gånger och då visade Furch att han också är tät.
FBK fick ett numerärt överläge, spelade bra och hade ett antal farliga avslut men inget mål. I mitten av perioden jämnade Brynäs ut spelet och det blev färre målchanser. FBK fick nytt jättetryck i sextonde minuten med 4-5 avslut men utan resultat. Brynäs avslutade starkt men överlistade inte Furch i FBK-målet.

Tredje perioden

Gästerna gick på kvitteringsjakt och det bjöds på väldigt böljande hockey där båda lagen låg på i olika perioder. Målvakterna hade mycket att göra och gjorde det bra.
FBK tog över mer och mer och till slut kom målet. Jacob de la Rose kämpade till sig pucken bakom Brynäsmålet och stittade upp innan han passade fram till Marcus Nilsson som sköt direkt från nära håll. 2-0 efter 9:47!

Brynäs satsade allt hårdare framåt men FBK gjorde det bra i egen zon och höll dem effektivt på utsidan. Furch fick samtidigt bra hjälp i målet så att han såg skotten.
Gästerna plockade målvakten med 2:30 kvar och FBK kunde avgjort med ytterligare mål i tom kasse men missade. Istället kunde Brynäs reducera med 1:02 och skapa spänning men FBK red ut stormen och tog tre poäng för andra matchen i rad.

Domink Furch stod åter för en mycket stark insats och valdes till matchens lirare.