Hete Viksten avgjorde för Färjestad
Publicerad: 2020-09-24
Eftersnack
Daniel Viksten har utan tvekan varit Färjestads bäste forward under både försäsong och serieinledning. Mot Växjö satte han 1-0 och avgörande 3-2-pucken på straff.
– Det har känts bra hela säsongen, känner mig pigg oh vågar mycket mer på isen, säger matchvinnaren.

Färjestad fick en bra start i bortamatchen mot Växjö. Daniel Viksten kunde stänka in 1-0 redan efter en minuts spel.
– Deras back snubblade, jag fick pucken och vi kom i en två mot etta, säger Daniel.
– Deras back klev över på Carl (Jakobsson) så det var bara att skjuta.
Och sköt gjorde han, pucken satt stenhårt i första krysset.
Sen hade FBK ett antal chanser att öka på sin ledning under första perioden, man var värda mer än 1-0 i paus.
– Ja, det kändes som det, synd att vi inte kunde hänga nån puck i powerplay.

I andra perioden blev det ombytta roller, Växjö tog över spelet.
– Ja, vi slarvade och tappade pucken på fel ställen, säger Daniel.
– Vi spelade inte lika rakt och enkelt som i första.
FBK kunde ändå ta ledningen i andra genom Jacob Peterson.
– Det behövdes, målet kom i ett viktigt läga av matchen.

I tredje var det mycket fram och tillbaka, Växjö hade några långa, tunga anfall.
– Jag tycker ändå att vi spelade ganska tight, vi höll dem på utsidan.
Växjö kvitterade i numerärt överläge och sen gick matchen ända till straffar. Tre straffar för vardera laget men bara en målskytt, Daniel Viksten som kallt la upp pucken i högerkrysset. Inget hårt skott, det påminnde om Marcus "Lilliz" Nilssons små flipskott från ifjol.
– Ja, jag frågade Arvid (Holm, FBK-målvakten) i båset om jag skulle testa den och han sa ja. Det överraskar nog målvakterna lite när det kommer ett löst skott, säger Daniel.

Han var FBK´s bäste forward på försäsongen och har varit klart bäst i de två spelade SHL-matcherna med tre mål på två matcher.
– Det har känts bra hela säsongen, känner mig pigg och vågar mycket mer på isen, säger 31-åringen som ser piggare ut än nånsin.
– Jag har bra självförtroende, spelar med bra medspelare och får bra förtroende från tränarna.