Rydahl matchhjälte efter hattrick mot HV71
Publicerad: 2019-10-12
Eftersnack
Färjestad har en stekhet formation i Gustav Rydahl, Michael Lindqvist och Marcus Nilsson. Kedjan stod för alla fyra målen i 4-3-segern mot HV71 och värst var Rydahl med tre mål och en assist.
– Alltid kul att göra mål men det var skönast att vinna matchen, säger Rydahl.

FBK-tränarna satte ihop Gustav Rydahl som center mellan Michael Lindqvist och Marcus Nilsson för en vecka sedan, hemma mot Oskarshamn. Det klickade direkt och trion gjorde 9 poäng, 4 mål och 5 assist, i den matchen som slutade 12-0.
I torsdags mot Leksand gjorde de 2 mål och 3 assist vid 6-4-vinsten och ikväll borta mot HV71 stod de för alla 4 målen vid 4-3-segern. Hetast var Rydahl som gjorde tre mål medan Lindqvist stod för det fjärde.
Första hattricket i SHL?
– Kul, alltid kul att göra mål men det var skönast att vinna matchen, säger "Gurra".
– Vi har en jäkla moral och krigade hela vägen in i sextio minuter. När vi gör det vi ska är det inte många som tar oss.
HV ledde med 1-0 efter första perioden då Rydahl gjorde sitt första mål när han styrde in 1-1-pucken på Sebeastian Erixons skott tidigt i den andra. Trots klart godkänt spel var det ändå 3-1 för HV inför tredje perioden.
– Sånt som händer, de fick in några enkla puckar, säger FBK-centern.
Vad sa ni i andra pausen?
– Att vi fortsätta spela som vi gjort, att vi skulle tro på det, säger "Gurra".
– Vi kände väl att vi var det bättre laget och hade chansen.
Lindvist sköt 2-3 innan Rydahl fick ett friläge från egen blålinje.
Du hann tänka en del fram mot mål?
– Nja, vi fick lite info före matchen av "Masken" (målvaktstränaren Maciej Szwoch) om var vi skulle skjuta och jag gjorde så, berättar 25-åringen som satte pucken mellan benskydd och arm på Jonas Gunnarsson i HV-målet.
Med bara 43 sekunder kvar fick han ett nytt friläge efter fin passning från Carl Jakobsson.
– Han såg mig tidigt och drog på sig två spelare, jag såg inte riktigt vart pucken gick in men det var så jäkla skönt att vinna.
Gustav Rydahl är loket i FBK just nu med sin tyngd, fart och tuffa spel, han jobbar oerhört hårt. På varje sida har han två briljanta tekniker med stor spelsinne och målskytte.
Hur är det att spela med "Linkan" och "Lilliz"?
– Roligt, det är två otroligt bra hockeyspelare!
Lilliz" Nilsson leder hela SHL´s poängliga med 15 poäng (4+) före Lindqvist på 14 poäng (6+8).
Du har 9 poäng (5+4) nu, ska du komma ikapp dem nu i poängligan?
– Haha, det tror jag inte går, ler matchhjälten.