"Mackan": – Jätteskönt att vinna.
Publicerad: 2020-02-15
Eftersnack
Efter att ha vaktat båsdörren senaste fyra matcherna fick Markus Svensson chansen i FBK-målet hemma mot Brynäs. Rutinerade "Mackan" tackade för förtroendet och stod för en rstrålande insats mellan stolparna.
– Det var skönt att spela och det kändes bra, jag fick bra hjälp därute, säger "Mackan".

Senast Markus Svensson stod i Färjestads mål var 28 januari, en match där han fick dålig hjälp av utespelarna och laget föll med hela 4-8. Efter fyra matcher som båsöppnare var han tillbaka på isen hemma mot Brynäs. "Mackan" stod för en strålande insats och var ytterst delaktig i 5-2-segern.
– Jätteskönt att vinna, jag tycker att det var en fantastisk laginsats idag, jag är glad över hur påkopplade vi var, det var lite mer desperation och passion idag, säger "Mackan".
– Idag på morgonen när vi samlades här kändes det jäkligt bestämt, liksom, revanschlusta. Vi behöver fortsätta att vara där.
Hur var din känsla som inte spelat match på flera veckor?
– Klart det var skönt att spela och det kändes bra, jag fick bra hjälp därute, tycker han.
– Man vill ju alltid komma upp med räddningarna som behövs för att vinna matchen.

Hur sugen var du när pucken släpptes?
– Jo, det är klart var sugen, idag fick jag nästan lugna mig själv lite mer, behövde inte elda på mig själv, ler han.

1-1 efter två spelade perioder kunde Brynäs vara smickrade över.
– Ja, det var nog lite i underkant för oss.
– Det är viktigt att hålla fokus och koncentera sig på vad man ska göra därute och jag tycker att vi hade övertaget i hela andra och hela tredje perioden.
Linus Johansson satte 2-1-pucken redan efter 16 sekunder i den tredje perioden. Ett avgörande mål för FBK i det läget, man fick ännu mer energi och Brynäs blev lite griniga och frustrerade.
– Ja, härligt att se och härligt att se hur glad Linus blev efter målet, han är som bäst när han är lite smågrinig, ler FBK-målvakten.

Gustav Rydahl skickade in 3-1 åtta minuter in på perioden och det kändes säkert men Brynäs reducerade dryga halvminuten senare. Blev det lite oroligare då?
– Nej, inget jag märkte av och inget jag tänkte på, viktigaste egenskapen som målvakt handlar om att nollställa sig hela tiden, fokusera på nästa puck.

Arvid Holm har vaktat FBK-målet tio av tretton matcher efter nyår, är det inte lite konstigt för dig att spela så sällan?
– Det är klart att man alltid vill spela men Arvid (Holm) har spelat bra, säger den rutinerade 35-åringen.
– När man inte får spela gäller det att kriga på, helt enkelt. Man får lägga ner tiden på att träna hårdare än om man spelar mycket. Jag lägger fokus på att spela så bra jag kan varje dag.

Brynästränaren Ove Molin hade förhoppningar att FBK skulle tappa orken lite i tredje perioden eftersom FBK spelade igår kväll mot Skellefteå.
– Nej, vi är bra tränade och det är kul med back-to-back-matcherna.