Linus Johansson taggar upp inför slutspelet
Publicerad: 2019-03-05
Eftersnack
Efter en succéartad höst för Linus Johansson gick det lite tyngre i december och januari. I de senaste matcherna har han klivit fram ordentligt och mor Brynäs gjorde han det viktiga 1-0-målet.
– Skönt att göra mål igen och att vi tog ledningen, säger Linus.

Färjestad stod för en stabil insats när man vann mot Brynäs med 4-1.
– En rätt grå tillställning överlag, de bjöd ju inte upp till spel, direkt, och vi kände att vi hade övertaget från start, säger Linus Johansson.
Du satte 1-0 själv.
– Skönt att göra mål igen och att vi tog ledningen.
Martin Johansson satte 2-0 efter framspelning från 19-årige Carl Jakobsson.
– Carl är fantastisk duktig, spelar moget som en senior, berömmer Linus.
2-0 blev till 4-1 i andra perioden och sista akten blev tämligen avslagen, Färjestad hade full kontroll.
– Vi ska fortsätta att köra hela tiden ut men ibland blir det så här när det är lite avslaget.

– Hösten fram till december spelade jag mycket och det kändes skitbra, säger han.
– Men jag är van att få lite ledigt några veckor varje säsong, nu har det inte blivit så.
Linus har spelat med Tre Kronor och inte fått några särskilda träningsperioder eller fått vila skallen som de övriga FBK-spelarna.
– Jag är inte van det riktigt men man måste lära sig det också, en erfarenhet att ta med sig framöver.
För fem-sex matcher sen hände nåt med Linus, efter en småtrög period så han het, laddad och taggig ut igen i sitt spel, precis som i höstas. Är det sluspels-Linus som börjar titta fram?.
– Ja, det är det väl, säger 26-åringen som spelade sitt livs bästa hockey förra slutspelet, då i Djurgårdens tröja.
– Jag har kunnat slappna av lite mer och kunnat spela mitt spel.

Nu är ni en poäng efter serieledande Luleå?
– Vi har dem näst sista matchen, ler han förväntansfullt. – Klart att vi ska göra allt för att komma etta!