Debutant 2: Pontus Widerström
Publicerad: 2020-01-02
Eftersnack
25-årige Pontus Widerström kom från Skellefteå igår och kastades in i hetluften direkt när Färjestad mötte Linköping inför åtta tusen på läktarna.
– Jävligt taggad med det här trycket, blir ett adrenalinpåslag, det är kul att spela hockey såna här matcher, ler han.

Det var snabba ryck för Pontus Widerström, han spelade mot Färjestad i måndags (Skellefteåseger med 5-1) men ikväll spelade han med FBK i hemmamötet mot Linköping.
Hur kände du dig inför match, nervöst inför åtta tusen?
– Nej, inte nervös men jävligt taggad med det här trycket, det blir ett adrenalinpåslag, det är kul att spela hockey såna här matcher, ler han.
Han fanns med vid presentationen av FBK´s första femma i spel.
– Sköj, det var skitkul!
Pontus har inte ens hunnit med en riktig träning med laget, hur tänker man då inför debuten?
– Min gameplan var att tuta och köra idag, bidra med energi, då behöver man inte tänka så mycket.
Den välväxte 25-åringen, 190 cm och 98 kg, gjorde som han tänkt sig inför matchen och var jobbig för sina motståndare. Han kommer att bli nyttig framöver när han kommit in i spelsystemet

Hur beskriver du dig själv som hockeyspelare, vad ska FBK-fansen förvänta sig?
– Jag är stor och stark, gör det hårda jobbet varje dag, täcker skott, ska ta mig in på mål.

Du tvekade aldrig att byta lag?
– Jag hade inga planer på att bryta däruppe i Skellefteå, säger han.
– Men när det här dök upp kände direkt att det här var en chans jag ville ta.
Den storväxte FBK-forwarden är från Göteborg, bra att det blir lite närmare hem?
– Klart att det är skönt att vara lite närmare och kunna få lite mer besök, var ju i Schweiz förra året, säger han.
Pontus bor på hotell efter den snabba flytten från Skellefteå, hans tjej är kvar däruppe.
– Planen är att hon ska komma ner från Skellefteå så fort det går, nu ska jag upp dit och hämta bilen. En skaplig resa på 100 mil, ler han lite snett.