Mardrömsstarten förstörde för FBK
Publicerad: 2021-11-18
Matchreferat
Färjestad BK - Malmö Redhawks 2-3 (0-3, 2-0, 0-0). Hemmalaget fick en mardrömsstart och hamnade i 0-3-underläge efter första perioden. I den andra spelade FBK ut Malmö och reducerade till 2-3. I den tredje jagade FBK kvittering, hade sina chanser men fick inte in pucken.

Första perioden

Hemmalaget fick en mardrömsinledning då det stod 0-2 på tavlan redan innan klockan tickat tre minuter. 0-1 kom efter en spelvändning där Malmö kom 4 mot 2, man sågade sig igenom och Emil Sylvegård fick öppet mål bakom Dominik Furch. FBK drog på sig en utvisning och i powerplay dunkade Magnus Pääjärvi in pucken i det bortre krysset bakom en skymd FBK-målvakt.
FBK skapade sen en handfull riktigt fina chanser. Albert Johansson fick inte pucken över den liggande Malmömålvakten och Marcus Nilsson hade två lägen mitt i skottsektorn men Oscar Alsenfelt kanonräddade.
Istället kom 0-3 då Johan Olofsson tog sig in mot mål och sköt ett skott vid första stolpen, mellan plock och benskydd på FBK-målvakten.
FBI fick ett numerärt överläge och hade ett par lägen men Alsenfelt höll tätt.
0-3 i paus efter 13-7 i skott, skillnaden stavas effektivitet!

Andra perioden

FBK kom ut som ett nytt lag och tog hand om spelet från start. Marcus Nilsson stal pucken nere i vänstra hörnet och spelade inåt, bakåt. Där kom Jacob de la Rose och skickade in pucken längs isen vid den bortre stolpen. 1-3 efter 1:45!
Malmö hade få anfall och få målchanser, Pathrik Westerholm hade en ribbträff i femte minuten. Adam Ginning hade öppet mål i sjunde minuten men sköt över.
FBK hade stolpträffar från både Jesse Virtanen och Mikael Wikstrand i den åttonde minuten. Malmö tog timeout men det hjälpte föga. Joakim Nygård åkte igenom och revs ner med straff som följd. Daniel Viksten tog hand om straffen och tryckte resolut upp pucken i nättaket. 2-3 efter 8:34!

Hemmapressen fortsatte, FBK skapade chans på chans med målvakten Alsenfelt höll kvar sitt lag i ledning. FBK dominerade perioden stort och kunde gjort både två och tre mål till.

Tredje perioden

FBK jagade kvittering men Malmö försvarade sig bra. Gästerna drog på sig en utvisning efter åtta minuter, FBK hade uppställt spel men få skott och Malmö redde ut det hela.
Hemmalaget försökte men Malmö riskerade inget och bedrev igelkottförsvar, med framgång.
Backen Mattias Göransson fick fritt till vänster med fem minuter kvar men sköt utanför målramen.
Tiden rann iväg och hemmalagets grepp hårdnade, Malmö stack upp med några halvhjärtade kontringar.
FBK plockade målvakten med 1:40 kvar för spel sex mot fem. Man hade ett par lägen men Alsenfelt hade stängt igen för ikväll och Malmö vann.

Den svaga inledningen fällde FBK, det räcker inte med två bra perioder.