Gereon Dahlgren: Inte godkänt nånstans!
Publicerad: 2019-11-19
Eftersnack CHL
Frölunda körde över Färjestad med 8-2 och slog därmed ut Färjestad ur CHL-slutspelet. Besvikelsen var enorm i FBK-lägret efter säsongens sämsta insats.
– Sjukt bittert, suckade FBK-tränaren Gereon Dahlgren.

Färjestad satte sig i en bra position förra tisdagen när man vann hemma mot Frölunda med 6-3. I returen i Göteborg förväntades ett Frölunda som skulle gasa på från start.
– Ja, det var ingen överraskning och de fick både 1-0 och 2-0 och ännu mer energi av det, säger FBK-tränaren Gereon Dahlgren.
– Vi reducerade till 2-1 utan att spela särskilt bra men fick energi av det.

I andra perioden drog FBK på sig utvisningar som ledde till 3-1 och kort efter även 4-1 i spel fem mot fem.
– Vi fick in 4-2 men utvisningarna slet hårt på vissa spelare och vi tappade kraft, säger Gereon.
FBK ledde totalt med ett mål inför sista perioden men utvisningarna satte laget i skiten.
– Vi redde ut tre mot fem men sen blev det för tungt, säger FBK-tränaren.
Johan Ivarsson åkte på en 2+2 minutare efter en checking to the head på en väldigt låg Niclas Lasu.
– Lite nya regler i CHL, tydligen med 2+2 minuter, i SHL är det 2+10 minuter, säger han.
Just Lasu avgjorde matchen definitivt med tre raka mål och Theodor Lennströms mål i tom kasse fastslog slutresultatet 8-2.
– Otroligt synd, vi ville verkligen gå vidare. Tyngsta kvällen den här säsongen, suckar Gereon.
– Totalt sett var det inget att snacka om, en ej godkänd match nånstans från vår sida!

Hur skakar ni av er denna förlusten?
– Jag är så sjukt bitter så det är nästan svårt att ge en analys. Men vi ska ha en genomgång och större snack imorgon, nu är alla så besvikna och känslostyrda.
– Vi måste lära av läxan och spela en enklare hockey.