"Fabbe" målskytt i sin comeback
Publicerad: 2018-12-01
Eftersnack
Efter sex veckors frånvaro gjorde Färjestads Fabian Zetterlund comeback mot Djurgården. Och han gjorde mål direkt när han tryckte in 2-2-kvitteringen i början av tredje perioden.
– Mål direkt, kan inte bli bättre, säger JVM-aktuelle 19-åringen.

20 oktober spelade Färjestad hemma mot Djurgården, seger med 4-3. Segern grumlades av att Fabian Zetterlund utgick redan i första perioden med trasigt korsband i höger knä. Som av en tillfällighet var "Fabbe" tillbaka efter sex veckors rehab mot just Djurgården, men på Hovet denna gång.
Det har sagts att du hade så mycket energi inför comebacken att Sverige kunnat stänga ner ett kärnkraftverk?
– Haha, ja, jag har längtat efter det här i sex veckor så det var riktigt, riktigt roligt, säger han.
– Och att få göra mål direkt i comebacken, det kan inte bli bättre!

Men FBK inledde inte bra.
– Nej, Djurgården var bra i första och gjorde 2-0, säger "Fabbe". Ni har haft en ovana att inleda matcherna lite svagt, vad sa ni i pausen?
– Vi knöt nävarna, vi var ju med i spelet, vi behövde bli lite tuffare framåt och orden gick in i skallen på oss för det var exakt vad vi gjorde i andra och tredje, säger FBK-forwarden.

Vändningen inleddes i andra när Michael Lindqvist dunkade in 2-1-reduceringen i powerplay. I tredje var det "Fabbe" själv som dunkade in pucken efter grymt starkt sargspel och en lysande backhandpassning från Oskar Steen.
– Han la in pucken till mig på bladet så det var bara att klappa till, säger "Fabbe" om målet.
Bara tio sekunder senare kom även 3-2 för FBK genom "Lilliz" Nilsson, ett mål som "Fabbe" knappt uppfattade.
– Nej, jag höll på att sätta mig i båset efter mitt mål så jag hörde bara att de andra skrek. Ett jobbigt mål för dem och vi fick ännu mer energi.

Avslutningen blev tuff för FBK efter att Oskar Steen dragit på sig ett matchstraff efter en knuff i ryggen på Bobbo Pettersson med 3:24 kvar. Vad säger du om matchstraffet?
– Jag såg reprisen på jumbotronen och det var kanske inte det smartaste draget, säger "Fabbe" ärligt om lagkamratens tilltag.
FBK redde ut spelet med fyra mot sex med grymt hårt arbete och en storspelande målvakt.
– Vi hade ett riktigt bra boxplay på slutet och "Mackan" (målvakten Markus Svensson) var fantastisk i målet, berömmer han.

Nästa match är hemma mot serieettan Luleå och vid trepoängsseger går FBK upp i serieledning.
– Riktigt roligt, kommer bli en kul match både för oss och publiken i Karlstad!
Och på onsdag tas JVM-truppen ut, JVM som spelas i Kanada runt årsskiftet. Före skadan var du given i truppen, hur känner du nu?
– Om jag bara är hel så ska jag vara med där, säger "Fabbe".