FBK vände och vann efter förlängning
Publicerad: 2019-10-24
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 3-4 (2-0, 0-1, 1-2, 0-1). LHC ledde med 2-0 efter första perioden och hade 3-1 en bit in i den tredje. Carl Jakobsson reducerade och Victor Ejdsell kvitterade och det gick till förlängning. Där avgjorde Per Åslund och bärgade bonuspoängen åt FBK.

Första perioden

Första halvan av perioden blev jämn spelmässigt. Båda lagen höll sina motståndare på utsidan och det var därför ont om målchanser.
Jonathon Blum fick FBK´s första vassa läge men Jonas Gustavsson i hemmamålet räddade. I nästa anfall åt andra hållet var Elliot Ekmark nära men FBK-målvakten Markus Svensson räddade.

Efter elva minuter kom Andrew Gordon i höger tekningscirkel och sköt hårt i första krysset och det var 1-0 för LHC.
I periodslutet drog FBK på sig en utvisning och då kom 2-0. Jaakko Rissanen sköt och pucken for in mellan benen på FBK-målvakten.

Andra perioden

Vi fick se ett helt annat FBK i mittperioden där man drev upp tempot från start. Man fick ett tidigt powerplay och det var rena bombardemanget mot hemmamålet men Gustavsson höll tätt. När hemmalaget blev fulltaligt hade Jarno Kärki en puck i ribban och det osade bortamål. Reduceringen kom i sjätte minuten då Lucas Ekeståhl-Jonsson frispelade Ville Leskinen med en precis långpassning. Leskinen drog åt vänster och lyfte snyggt upp pucken högt och det var 2-1.
FBK fick ett nytt powerplay, dock utan resultat men man fortsatte att trycka på. Skotten var 3-12 efter elva minuters spel.
Linköping hade ett långt anfall med några minuter kvar som sånär sög musten ur FBK men Svensson räddade flera farliga avslut.
Ny hemmautvisning gav kvitteringsläge i slutminuten men man kom inte närmare än en stolpträff från Linus Johanssons klubba.

Tredje perioden

Det blev betydligt mer kamp än tidigare och det var färre målchanser, vilket passade hemmalaget. Anton Mylläri hade en styrning nära målet som FBK-målvakten räddade. I nästa anfall hade FBK´s Johan Ryno ett liknande läge men den styrningen gick över.

LHC fick chansen i powerplay men det krigade FBK bort helt och när man blev fulltaliga hade Marcus Nilsson två jättelägen att kvittera men LHC-målvakten räddade dubbelt.
Istället fick hemmalaget en bra spelvändning och Jaakko Rissanen la in 3-1-pucken med åtta minuter kvar.
Ett tungt mål men FBK svarade bara 39 sekunder senare då Carl Jakobsson kunde trycka in 3-2-reduceringen efter fint pass från Johan Ryno.
Målet gav ännu mer energi och 3-3 kom då Victor Ejdsell, efter fin passning från per Åslund, smällde in pucken. Linus Johansson skymde bra framför mål.
Hemmalaget tog nu timeout och när spelet kom igång prickade Jonas Holös ribban bakom den skymde FBK-målvakten. Hemmalaget var närmast ett ledningsmål i slutminuterna där Svensson gjorde några riktigt svettiga räddningar.

Förlängning

Spel tre mot tre och öppna ytor där Pär Åslund avgjorde efter 1:11 med en smart dragning vid mål där han lurade Gustavsson. Markus Nilsson stod åter för en delikat framspelning.

FBK visade åter sin enorma styrka att kunna vända matcher och finna en väg att vinna, ikväll blev det två poäng.