Femetta för FBK mot Malmö
Publicerad: 2020-01-09
Matchreferat
Färjestad BK - Malmö Redhawks 5-1 (1-0, 2-0, 2-1). FBK plockade hem tre poäng efter en stark arbetsinsats av hela laget. Daniel Viksten inledde målskyttet redan efter 49 sekunder och stod för två assistpoäng.

Första perioden

Färjestad fick en rivstart på matchen då Daniel Viksten kunde lyfta upp en retur högt från nära håll redan efter 49 sekunder.
Sen var det Malmö för hela slanten där gästerna radade upp chanser, bl a i powerplay. Men varken Fredrik Händemark, Nicolai Meyer eller Johan Olofsson fick in pucken bakom Anton Holm i FBK-målet. Det var 2-7 i skott efter åtta minuter!
Sen vände matchen totalt i till hemmalagets favör och nu var det FBK som hade en handfull chanser att öka på ledningen. Jesper Olofsson och Per Åslund hade bästa lägena men Oscar Alsenfelt höll tätt i Malmömålet. FBK hade 8-0 i skott på mål mellan 8:e och 18:e minuten men 1-0 stod sig perioden ut.

Andra perioden

Malmö inledde även andra perioden bäst utan att få utdelning. FBK drog på sig en utvisning och gästerna tryckte på för en kvittering. Men när Daniel Viksten kontrade ihop med Gustav Rydahl kom istället 2-0 för hemmalaget. Rydahl störtade mot mål, Vikstens flippassning kom perfekt över en liggande Malmöback och Rydahl styrde in pucken från nära håll efter 6:47.
Malmö tappade lite här och Färjestad tog över spelet, inte minst tack vare två raka Malmöutvisningar. Ingen utdelning i powerplay dock trots flera bra chanser.
I 19:e minuten kom 3-0 efter ett svagt byte av bortalaget. Jonathon Blum fann Michael Latta med en diagonalpassning vid anfallsblå och amerikanen skickade in pucken nära högerkrysset. Alsenfelt skymdes av egen back när skottet gick.

Tredje perioden

Perioden fick en helt annan karaktär än de två första då FBK effektivt spelade på sin tremålsledning. Malmö hade väldigt svårt att skapa något framåt, istället kom 4-0 i nionde minuten. Sebastian Erixon sköt ett skott som Alsenfelt räddade, Viksten dök på returen men pucken hamnade hos Marcus Nilsson som enkelt kunde lägga in pucken.

Malmö reducerade genom Nicolai Meyer med 7:14 kvar och när FBK drog på sig en utvisning infann det sig en gnutta spänning. Men FBK klarade av spelet med en man mindre på ett bra sätt.
Jesper Olofsson spikade slutresultatet till 5-1 med ett stenhårt handledsskott vid vänsterstolpen med 1:43 kvar.

Efter en seg start spelmässigt spelade Färjestad upp sig rejält och jobbade ner Malmö rätt och slätt. FBK hade en offensiv som var överlägset mycket bättre än gästerna.
Arvid Holm stod för en mycket bra insats i FBK-målet.