FBK vann efter straffar mot Skellefteå
Publicerad: 2020-12-03
Matchreferat
Färjestad BK - Skellefteå AIK 4-3 (1-0, 2-1, 0-2, 0-0, 1-0). FBK vann en fartfylld match där det var offensivt spel hela matchen. Hemmalaget gick upp till 3-1 i andra perioden men Skellefteå kvitterade i tredje. FBK-målvakten Arvid Holm räddade alla tre straffarna och Victor Ejdsells straffmål blev avgörande, två poäng till FBK.

Första perioden

FBK drog på sig en utvisning i första minuten och Skellefteå hade bra tryck men utan resultat.
Båda lagen startade i en väldigt högt tempo, det gick nästan lite för fort ibland, och det var ont om vassa målchanser.
Skellefteå tog över spelet efter tretton minuter och hade flera riktigt fina lägen att ta ledningen. Men Arvid Holm i FBK-målet stoppade puckarna från Andreas Wingerli, Simon Robertsson och Adam Wilsby.
I artonde minuten fick FBK ett två mot en-läge där CarlJakobsson avslutade men Arvid Söderblom i bortamålet kanonräddade i sidled. Efter nästa tekning kom 1-0 då Michael Lindqvist bakom mål spelade fram till Joakim Nygård. Nygård sköt direkt och målvakten hann inte knipa igen benskydden. Det var FBK-forwardens tredje mål på de fyra senaste matcherna.

Andra perioden

Joakim Lindström fick ett friläge redan i första bytet men la sin backhand utanför målramen. Istället kunde Jacob Peterson sätta 2-0 efter en egen uppåkning på vänsterkanten. Pucken smet in mellan plocken och benskyddet på Söderblom. 2-0 efter 1:43.
Gästerna svarade direkt då Rickard Hugg blev helt ren vid mål och la in reduceringen bara 32 sekunder senare.
Det hann bara gå knappa minuten innan 3-1 kom, Jacob Nilsson la in en backhand mot mål men pucken styrdes turligt in i mål via Skellefteås Linus Lindström.

Spelmässigt var det ganska jämt men FBK fick ett långt powerplay efter Darren Nowicks matchstraff för spark i tionde minuten. FBK låg på för ytterligare hemmamål men gästerna försvarade sig bra. FBK drog också på sig en offensiv utvisning och det blev spel fyra mot fyra. Då hade Wingerli nästan öppet mål men lyckades lägga pucken utanför högerstolpen.

Tredje perioden

Med ett tvåmålsunderläge var Skellefteå tvungna att gå på offensiven och fick utdelning efter 5:22. Efter en konstig sargstuds fick Wingerli öppet mål när FBK-målvakten inte hann över i sidled.
Målet gav gästerna ännu mer energi som nu jagade kvitteringen. FBK fick mest ägna sig åt att försvara sig och inte helt ologiskt kom 3-3 efter 12:56 då Oscar Möller tog vara på en retur.
Skellefteå fick ett powerplay med fem minuter kvar men FBK redde ut det bra. Istället drog gästerna på sig en två och FBK fick ett numerärt överläge med 3:31 kvar. FBK försökte avgöra matchen men hade bara en bra chans för Daniel Viksten.

Förlängning

I spel tre mot tre böljar det alltid rejält och lagen bytte chanser med varandra. Men det slarvades friskt i de avgörande lägena och matchen gick till straffar.

Straffläggning

FBK-målvakten Arvid Holm räddade alla tre straffarna från Lindström, Möller och Beggren. Victor Ejdsell satte sin straff mellan benen på Söderblom medan Daniel Viksten träffade ribbans undersida för hemmalaget.
Holms räddningar och Ejdsells mål räddade därmed bonuspoängen åt FBK.