"Linkan" gjorde första målet
Publicerad: 2018-11-28
Eftersnack
Michael Lindqvist gjorde 20 mål på 33 SHL-matcher förra säsongen. Hemma mot Timrå kom första målet denna säsong efter hemskomsten från Nordamerika.
– Självklart skönt att göra första målet så att man har det gjort., säger en nöjd Lindqvist efter segermatchen.

Matchen mellan Färjestad hann knappt starta innan Michael Lindqvist hakades i friläge och FBK fick ett straffslag redan efter 14 sekunders spel. Att han fick förtroendet att lägga straffen själv var en lågoddsare. Vad tänkte du före straffen?
– Har väl egentligen två olika grejer att göra men jag bestämde mig inte förrän på vägen fram, se vart det blev en liten lucka, säger "Linkan".
Han sköt distinkt in 1-0-pucken mellan plockhandske och benskydd på Niklas Svedberg i Timråmålet.
Detta var det snabbaste straffmålet i SHL på hela 2000-talet och det första straffmålet under ordinarie speltid för FBK sen 2015 efter 13 missade straffar i rad.
– På tiden då att den satt, skrattar han.
Och skönt att spräcka målnollan?
– Självklart skönt att göra första målet så att man har det gjort.

FBK gjorde ingen bra match men efter en dålig första halva så höjde man sig och i 2-1-ledning i tredje perioden stängde man effektivt ner Timrå till en seger och tre poäng.
– Vi spelade inte som vi ville idag, vi gör ingen bra match, medger "Linkan".
FBK-tränaren "Ante" Karlsson sa efter matchen att det tidiga ledningsmålet var det värsta som kunde hända.
– Nja, det är skönt att ta ledningen men det kan ju bli att man slappnar av lite omedvetet men vi borde kunna spela bättre, säger FBK-forwarden.
Hans kedja avgjorde matchen genom Johan Rynos mål till 2-1 i den andra perioden där Lindqvist fick en assist.
– Det fungerar bra med Ryno och Martin (Johansson), vi fick fast puckarna och kunde vrida och vända lite, säger han.
– Skönt att få bidra med lite framåt idag men jag har mer i mig.

Har omställningen varit stor för dig sen du kom hem?
– När jag var därborta så försökte jag anpassa mig till spelet som var där men åkte väl omkring och funderade lite istället för agera men det blev bättre och bättre, berättar han.
– Det känns helt ok, känner ändå att jag har en liten bit kvar. Har skapat mycket lägen så det är bara lite skärpa som saknats.
Men det är skönt att vara tillbaka?
– Jag följde magkänslan och kände att det var bäst att komma tillbaka hit. Jag har inte ångrat mig en sekund och kommer inte att göra det heller, trivs jättebra här, ler 24-åringen.
– Kommer hem till ett jättebra lag som har chansen att spela länge i vår och det var också en viktig del i det hela.
– Vi har vunnit fyra av fem matcher sen jag kom hem så det är en bra känsla.

Vad imponerar mest på dig i årets lag?
– Oskar Steen har lyft sig fantastiskt från förra säsongen, varit bäst i flera matcher i vårt lag, berömmer han.
– Vi har ett brett lag och det behövs om ska gå långt i vår.

Lindqvist i siffror säsongen 2018/2019:

5 matcher (4 segrar).
4 poäng (1 mål - 3 assist).
Istid i snitt/match: 16:15 minuter.
Plus/minus: -2.
Skott på mål: 14.