FBK föll med uddamålet i Scandinavium
Publicerad: 2020-11-12
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 4-3 (3-1, 1-2, 0-0). Frölunda dominerade från start och hade 3-1 efter första perioden. När 4-1 kom tidigt i andra kändes det kört men två mål på 18 sekunder gjorde att det var 4-3 inför sista. Färjestad jagade kvittering men Frölunda försvarade sin ledning och vann.

Första perioden

Ett revanschsuget Frölunda, som förlorade i Karlstad med 0-3, kom som väntat ut laddade till tänderna. Det var full fart, aggressivt spel över hela isen och man hade mycket puck. Efter en tidig FBK-utvisning kom 1-0 efter 2:24 då Joel Lundqvist nära målet slog in pucken.
Hemmalaget dominerade men efter en spelvändning kom kvitteringen. Jacob Peterson spelade ut till vänster till Daniel Viksten. Viksten tittade upp och passade genom Frölundaförsvaret, där kom Victor Ejdsell och direktsköt in 1-1-pucken.
Ny FBK-utvisning i nionde minuten, nytt hemmamål. Nu var det Theodor Lennström som pangade in 2-1.

Kort efter hade Michael Lindqvist ett jätteläge till kvittering men skottet täcktes bort.
Istället kom 3-1 med knappa två minuter kvar genom Robin Alvarez som tryckte upp pucken högt vid Arvid Holms plocksida. Skotten var 12-4 och Frölunda hade varit bättre på det mesta i perioden.

Andra perioden

När hemmalagets Robin Alvarez helt fri framför mål kunde trycka upp 4-1 högt trodde vi nog att matchen var avgjord. FBK bytte målvakt, Arvid Holm fick dålig hjälp, och Henrik Haukeland kom in för att "väcka laget".

Om just målvaktsbytet påverkade spelet låter vi vara osagt men nu var det Färjestad som tog över spelet och vann närkamperna.
Det bjöds på böljande spel med massor med målchanser men nu var det gästerna som var effektivast. Efter 12:44 kunde Daniel Viksten lirka in 4-2-pucken från nära håll. Och bara 18 sekunder senare skickade Martin Johansson in 4-3 bakom en skymd Johan Mattsson i Frölundakassen.
Båda lagen hade många lägen att göra fler mål men målvakterna höll tätt.

Tredje perioden

FBK fick spela 4 mot 3, 5 mot 3 och 5 mot 4 i början av perioden men fick inte in pucken.
Det var böljande spel men tätare, tuffare och inte lika öppna landskap som i förra perioden.
Efter en hemmautvisning fick FBK chansen i PP i nionde minuten men fick ingen utdelning.
Frölunda spelade mer och mer på sin ledning och gjorde det bra, det var svårt för FBK att ta sig in mot mål.
När man dessutom drog på sig en tvåa med 3:59 kvar krympte tiden och även om man klarade av sitt boxplay fick man ingen målchans på slutet.
Frölunda vann med 4-3, mycket pga sin starka första period. Precis som senast i Karlstad, alltså, fast med ombytta roller.