Segersviten bruten efter förlust mot Luleå
Publicerad: 2019-10-19
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 2-3 (0-0, 2-3, 0-0). Luleå tog ledningen tre gånger om. FBK jagade i slutperioden men orkade inte vända matchen den här gången. Carl Jakobsson och Daniel Viksten gjorde målen för FBK.

Första perioden

Luleå tog kommandot från start och FBK såg lite sega ut i spelet. Gästerna hade flera målchanser, hetaste läget fick Petter Emanuelsson men Arvid Holm i FBK-målet räddade starkt.
Det dröjde till mitten av perioden innan FBK vaskade fram något faligt, Daniel Viksten spelade över till Johan Ryno på andra sidan, Ryno direktsköt men Luleåkeepern Joel Lassinantti var lysande i sidled.
Luleå fortsatte att trumma på för ett ledningsmål men Holm såelade stabilt och höll tätt. FBK fick matchens första powerplay i periodslutet men utan resultat. Perioden klart på poäng till Luleå.

Andra perioden

Luleå fick lite retroaktiv utdelning när man fick powerplay och Nils Lundqvist tryckte in en retur. 0-1 efter 2:51.
Hemmalaget höjde intensiteten i sitt spel och till slut kom kvitteringen. Johan Ryno passade förbi målvakten nära målgården och lyckades pricka hårt ansatte Carl Jakobssons klubba. 1-1 efter 9:52!
Bortalaget tog ledningen igen i 13:e minuten då Isac Brännström smög upp på bortre stolpen och fick in pucken mellan benen på Holm.
FBK hade några fina chanser för Sebastian Erixon och Marcus Nilsson innan Daniel Viksten gjorde en inbrytning mot mål. Viksten fick in 2-2-pucken via Lassinantti och det var kvitterat igen.
Glädjen blev kortvarig, bara 17 sekunder senare kom 2-3 då FBK missade Austin Farley på bortre, högra, kanten och han lyfte in pucken över FBK-målvakten.
Victor Ejdsell hade två jättelägen för kvittering. Första gången fick han inte pucken över den liggande målvaktens benskydd, andra gången fick han friläge från utvisningsbåset men han hakades i avslutningsögonblicket. Det skreks på straff men utan gehör.

Tredje perioden

FBK gick på kvitteringsjakt men hade svårt att ta sig fram till vassa målchanser mot ett kompakt Luleåförsvar.
Båda lagen hade några halvchanser men både Holm och Lassinantti höll tätt.
Tiden rann iväg för FBK som tog timeout med 2:51 kvar och plockade ut målvakten när man fått kontroll på pucken i anfallszonen. Man fick till några avslut men det räckte inte ända fram den här gången utan Luleå kunde hålla undan till seger.