Linus Johansson: – Vi gör lite för många misstag
Publicerad: 2021-11-30
Eftersnack
Färjestad jagade kvitteringen på slutet mot Leksand och hade 5-5-pucken inne men det dömdes bort då Linus Johansson stört målvakten på ett felaktigt sätt.
– Det var ju inte så mycket att snacka om när man såg bilderna sen, jag var lite inne i målgården och har ju en touch på honom där så det är väl korrekt dömt, erkänner Linus.

Färjestad fick en mycket bra start borta mot Leksand där man hade 2-0 efter prick halva perioden. Martin Johansson tryckte in en retur till 1-0 innan Linus Johansson och Joakim Nygård stod för ett läckert 2-0-mål.

Hur gick tankarna när ni kom två mot en?

– Först tänkte jag skjuta direkt men han (Nygård) la ju passet tidigt så då tänkte jag spela tillbaka direkt så kanske målvakten redan gått över, säger Linus.
Målvakten gick "all-in" på Linus så Nygård fick öppet mål, ursnyggt!
–Ja, det var det, det var fint, säger FBK-centern nöjt.

Leksand vände 0-2 till 3-2 i den tredje perioden innan Joel Nyström pangade in 3-3.
– Lika inför sista perioden är ju helt ok, vi spelar rätt bra, det är ingen bländande match från något av lagen, båda är bra i anfallszonen. Tyvärr gör vi lite för många misstag för att kunna vinna.

Det hade kunnat bli både en och två poäng för FBK då Jesse Virtanen stänkte in pucken med dryga minuten kvar. Tyvärr visade repriserna att Linus Johansson stört målvakten på ett felaktigt sätt.
– Det var lite tråkigt men man hinner inte tänka allför mycket där.
Det var inte bara Färjestad som gjorde många misstag i matchen, även Leksand spelade slarvigt.
– Ja, absolut men vi gör kanske något misstag för mycket.

Inget mål insläppt i numerärt underläge ikväll trots fyra utvisningar?

– Det var positivt och det ska vi ta med oss, tycker Linus.

Ni hade tre egna powerplay, det är fortsatt svårt att få till det?

– Ja, det är vad det är just nu, konstaterar han torrt.

Du fick överlägset mest isstid bland FBK-forwards ikväll, 21:09 minuter.

– Ja. jag fick spela ganska mycket där på slutet, alltid kul att spela mycket, i den bästa av världar hade vi haft 5-5 där och spelat i sudden men nu blev det inte så.

Bra med match redan på torsdag igen, Skellefteå på hemmaplan?

– Så är det absolut, nu hade vi fyra raka vinster och förlorade ikväll, det är bara att knyta näven igen och köra!