Linus Johansson visade vägen
Publicerad: 2019-03-28
Eftersnack KV4
FBK-centern Linus Johansson klev fram rejält i fjärde kvartsfinalen och visade vägen vid 3-1-segern i Jönköping genom sitt 1-1-mål och en assist till 2-1.
– Ett riktigt krigarmål, säger Linus om sin fullträff.

Färjestad inledde med fart, aggressivitet och fysiskt spel borta mot HV71 i den fjärde kvartsfinalen, sisådär tio gånger bättre än vid förra matchen nere i Jönköping.
– Ja, vi snackade mycket om det inför matchen att nu måste vi vara med från början, säger Linus Johansson.
– Vi kom ut hårt och stod upp på ett bra sätt.
Färjestad hade pucken inne i HV-målet med två minuter kvar men domarna blåste av i tron om att pucken varit blockerad av målvakten, vilket den inte var.
– Ja, de blåste av den, ibland blir det fel för dem (domarna), det var nog mål.
Istället gjorde HV71 mål i nästa byte.
– Kändes lite kymigt i det läget, suckar han.

FBK stod dock för en stark andra period och kvitteringen till 1-1 kom från just Linus Johanssons klubba. Mikael Wikstrand la in pucken mot mål där Linus Johansson skymde HV-målvakten som räddade. FBK-centern vältes omkull av Kristofer Berglund men kunde liggande vräka in pucken i mål.
– En riktigt krigarmål, ler Linus.
Målet följdes av en videokoll av domarna, ett scenario som verkar förfölja Linus när han gjort mål från nära håll.
– Haha, ja, jag tror att det var fjärde eller femte gången den här säsongen som de kollade ett mål från mig.
Hans mål har oftast dömst bort av en eller annan anledning tidigare, var du orolig den här gången?
– När jag såg reprisen var jag inte orolig, hade de dömt bort det här målet hade jag packat ihop och gått hem!
I slutet på andra perioden kom även ledningsmålet efter att Linus vunnit en tekning i anfallszonen.
– Det visar hur extremt viktigt det kan vara med tekningar, säger FBK-centern.
Jesse Virtanen klippte till och pucken gick in via HV-klubba.

I tredje perioden spelade FBK väldigt effektivt på sin 2-1-ledning.
– Ja, vi stängde ner dem bra även om det blev lite chippar ur egen zon sista tio, säger Linus.
Gustav Rydahl stängde matchen med 3-1 i öppen kasse.
– Jättehärligt!
Den här matchen var som en kopia av matchen i tisdags, fast nu var det FBK som vann.
– Jag håller med, matchen i tisdags var absolut inte bra från vår sida men ikväll spelade vi som vi skulle, säger 26-åringen.

Ny match på lördag inför en fullsatt Löfbergs Arena.
– Nu får vi hitta en väg att vinna hemma, det är dags att ta en seger på hemmaplan, säger Linus efter fjärde kvartsfinalen där samtliga matcher hittills slutat med bortaseger.
– Skönt att spela hemma igen, vi behöver fansens stöd, nu tar vi en hemmaseger och så avgör vi borta på måndag!